En gij zult zalig worden

Ds. A. Simons / 5 reacties

Vraag

Aan ds. Simons. In de Bijbel staat: "Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden." Als we nu met een oprecht geloof dit geloven, dan zijn we toch zalig? Hoe komt het dan toch dat er zoveel voorwaarden gepreekt worden of er een hele weg ons wordt voorgehouden om zalig te worden? Een soort stappenplan waar je aan moet voldoen? Ik word zo in verwarring gebracht over hoe het nu echt is. Wilt u mij hier alstublieft op antwoorden?

Deze vraag werd ook behandeld in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

De stokbewaarder riep: Wat moet ik doen om behouden te worden? Paulus en Silas (stemden samen overeen, Hand. 16: 30) zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis. (Hand. 16:31). Je schrijft als we dit toch geloven dan zijn we toch zalig? Je zegt er nog extra bij: Door een oprecht geloof. Volgens jou is er schijnbaar ook een onoprecht geloof?! Misschien doe je onbewust hetzelfde als zovelen anderen; kenmerken zoeken die bij het ware geloof horen zodat mensen zich niet bedriegen. Of waaraan je misschien weten kunt of je geloof wel echt is. Bang voor zelfbedrog?

We willen uitsluiten dat we ons niet bedriegen. Zo komt het dat er veel voorwaarden in het evangelie zijn binnengekomen. Oprecht bedoeld, maar ondertussen is er een ander gevaar gekomen in de kerk. Het is ingewikkeld geworden. Het oprechte eenvoudige krachtige werk van de Heilige Geest is ingepakt in allerlei systemen. Paulus heeft ook in zijn dagen al gewaarschuwd voor deze verwarring hoor maar: 2 Kor. 11:3: "Doch ik vrees, dat niet enigszins, gelijk de slang Eva door haar  arglistigheid bedrogen heeft, alzo uw zinnen bedorven worden, om af  te wijken van de eenvoudigheid, die in Christus is."

Is er dan niet meer te zeggen dan geloof alleen? Natuurlijk is er meer te zeggen, de Schrift staat vol. Maar als het gaat over de vraag; hoe word ik rechtvaardig voor God? Daar gaat het toch om? Hoe word ik zalig? Hoe word ik behouden? Dan roemen wij in Christus alleen, in het geloof alleen en in het Woord alleen.

Hoe word ik dan zalig? Alleen als ik net zo rechtvaardig ben als God rechtvaardig is, dan kan God mij vrij spreken. Er zijn twee manieren om daar te komen; de eerste weg is de weg van der werken (Rom. 10: 5) en de andere weg is de weg van ‘niets doen’. De weg der werken is afgesneden doordat je verdorven op de wereld komt (Rom. 5:12). We zijn zonden en kunnen niet anders doen dan zondigen. De andere weg is de weg van ‘niet werken’ (Rom. 4:5). Maar hoe kun je deel krijgen aan Gods rechtvaardigheid terwijl je er niets aan doet? Dat kan alleen als de Ander het voor je doet. De Ander! Dan blijft er nog een vraag over: Hoe krijg ik deel aan het werk van de Ander? Alleen door een waar geloof (Joh. 3:15/3:18/3:36/5:24/6:29/6:40, enz.). Zo kan een zondares/zondaar (ook jij!), een goddeloze alleen, alleen maar behouden worden door deel te krijgen aan de Ander.

Mijn vriend/vriendin zie het Lam van God dat de zonde der wereld weg neemt  (Joh. 1:29). Als het gaat om de vraag ben ik rechtvaardig voor God, sla dan niet de blik naar binnen. Zoek dan niet naar kenmerken en naar een weg in je menszijn om zekerheid te krijgen. Je zult het niet vinden: gewogen, gewogen en te licht bevonden (Daniel 5:27). Maar ik neem je mee, buiten jezelf. In het Woord der belofte buiten ons in Christus ligt onze zekerheid. Al voel ik mij nog zo’n goddeloze. Al klopt er niets meer van de dingen in mij. Maar mijn behoud ligt buiten mij en zonder mij in Christus Jezus onze Heere door de Heilige Geest. Het is Waar omdat God het gezegd heeft. Amen! Ik roem in God en prijs het onfeilbaar Woord, ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord (Ps. 56).

Een vriendelijke groet in Christus Jezus onze Heere,
Uw ds. A. Simons, Vinkeveen

Tags in dit artikel:

geloofszekerheid
5 reacties
1a2b3c
Wat een mooi duidelijk antwoord van ds. Simons.

Rare uitvindingen toch eigenlijk: een oprecht geloof, (of waar geloof of zaligmakend geloof enzo)
Andersom zeggen we het niet: een oprecht ongeloof of een waar ongeloof, nee want we snappen allemaal wat ongeloof is.
Nou geloof is net zo'n 'moeilijk' woord als ongeloof.
Door al die toevoegingen lijkt het geloof ingewikkeld en zou je bijna vergeten in Wie en wat je geloven moet, want dat moet je wel helder hebben.
kneusi
vragensteller ,vraag de Heere of HIj je blinde ogen opend!of de Heilige Geest intrek neemt, want Die overtuigd van zonde...enz dat gun ik je van harte dat WARE ZALIGMAKENDE Geloof!
1a2b3c
Ja ja kneusi, ik voel het!!! (net zoiets als een rond cirkeltje, dat écht niet recht is)
Geloof in Jezus is zaligmakend(!!!): Hand.16:31 Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden.
Laten we al die menselijke uitvindingen maar achterwege laten, die leiden de aandacht alleen maar van Jezus af.
1a2b3c
Alsof je jezelf toch nog bedriegen kunt als je in Jezus als je Zaligmaker gelooft.
Nou vraagsteller, wees daar maar niet bang voor, houd je gewoon aan wat er in de Bijbel staat.
Heel toepasselijk wat de ds. aanhaalt: 2Kor.11:3 ... om af te wijken van de eenvoudigheid, die in Christus is.
De aandacht op het geloof vestigen is de blik naar binnen slaan terwijl de Bijbel a.h.w. schreeuwt: zie op HEM. (een bijv.nw. geloof klinkt alsof je in je eigen geloof zou moeten geloven, hoe onbijbels)
De verlossing is in Hem en zit niet in het geloof maar krijgen we DOOR het geloof.
En uit de vruchten (Gal.5:22) kent men de boom, dat is de Bijbelse waarheid.

(ik zeg niet dat een mens zich niet bedriegen kan, maar nooit als hij in Jezus als zijn persoonlijke Verlosser en Heere gelooft, dat staat in de Bijbel)
1a2b3c
Hoe je jezelf dan wel kunt bedriegen staat in: Luc.13 .....27 En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik weet niet waar u vandaan komt. Ga weg van Mij, allen die ongerechtigheid bedrijven. (dus zeggen dat je in Jezus gelooft maar toch de zonden aan de hand houden)
En niemand zal toch zeggen dat het een werk van ongerechtigheid is als je in Jezus gelooft als je persoonlijke Verlosser en Zaligmaker.

(sorry hoor dat ik daar drie reacties voor nodig had, ik was wat te snel maar ik wilde dit toch nog even kwijt)