Zonder wet wordt zonde niet toegerekend

ds. D.M. Elsman / Geen reacties

Vraag

In Romeinen 5:13 staat volgens mij dat in de tijd van Adam tot de wetgeving de mensen de zonden niet werd toegerekend. Wat betekent dat precies? Want ze zondigden wel! Het betekent ook niet dat ze allen behouden zijn geweest. In die tijd is onder andere de zondeval geweest en de torenbouw van Babel. Maar hoe moet ik die woorden “de zonden niet toegerekend” dan duiden?

Antwoord

Dank je wel voor je vraag. Inderdaad kan vers 13 op het eerste gehoor verwarrend overkomen. Alsof de HEERE in de periode van Adam tot Mozes de zonde de mensen niet zou hebben toegerekend vanwege het feit dat de wet er nog niet was. Dat is niet wat Paulus bedoelt. Hij wil zeggen: omdat de wet er nog niet was kon de zonde weliswaar niet als wetsovertreding toegerekend worden, maar toch regeerde de dood over alle mensen. Paulus spreekt hier over de erfzonde: de zonde van Adam had een totaal ontwrichtend/bedervend gevolg voor de menselijke natuur en daarmee voor de hele mensheid (die uit hem is voortgekomen). In Adam zijn wij allen begrepen en gevallen. Wij worden allen in zonde ontvangen en geboren (Psalm 51:7). Daardoor verkeren alle mensen van nature in een zondestaat en zijn wij strafwaardig voor God. Zie ook artikel 15 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis.

Paulus wil in dit gedeelte de parallel trekken tussen Adam en de Heere Jezus Christus (vers Romeinen 5: 14 b) Op een andere plaats (1 Korinthe 15: 45) noemt Hij Hem dan ook de laatste Adam: zoals aan alle mensen de zonde van Adam wordt toegerekend, zo wordt aan alle gelóvigen de gehoorzaamheid van Christus toegerekend (Romeinen 5 vers 19)! Let wel: vanwege de zonde van Adam zijn alle mensen hoofd voor hoofd onder de heerschappij van de dood gekomen. Maar alleen zij die in Jezus Christus en Die gekruisigd geloven, krijgen deel aan de rechtvaardiging ten leven.

Het zal er dus om gaan dat wij onder Gods genade gaan erkennen dat wij van nature doemwaardige Adamskinderen zijn (Romeinen 5 vers 16). En dat wij met bevend hart in geloof de Heere Jezus Christus als de laatste Adam vastgrijpen, “Die ons van God tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiligmaking en tot een volkomen verlossing geschonken is” (Heidelbergse Catechismus Zondag 6).

Ds. D. M. Elsman

Lees meer artikelen over:

erfzonde