Seculier Gymnasium of christelijk VWO

drs. I. A. Kole / 13 reacties

Vraag

Onze zoon heeft een voor de Citotoets 550 punten gescoord. Hij kreeg daarom een advies voor het gymnasium. Omdat er in een straal van 50 kilometer geen reformatorisch gymnasium is, hebben wij gekozen voor het VWO. Zijn leerkracht vindt dat wij hem tekort doen als we hem naar het VWO laten gaan. Wat is verstandig in deze situatie? Onze zoon naar een openbaar gymnasium doen, met genoeg uitdaging, of kiezen voor een reformatorisch VWO, met een grote kans dat hij ondervraagd wordt? Wij vinden het erg fijn om reacties te krijgen van ouders die zoiets dergelijks meegemaakt hebben en waarvan hun kind al in de bovenbouw zit.

Antwoord

Wat fijn dat uw zoon die talenten van de Heere God heeft gekregen. Uw zoon is 12 jaar. Mijn advies is: laat hij naar de VWO gaan, daar kan hij ook kiezen voor de klassieke talen. Hij groeit op in een omgeving waar aandacht is voor de afstemming van het levensbeschouwlijk kimaat in gezin-school-kerk. Juist de sociale contacten zijn in deze leeftijd van groot belang. Omgang met leeftijdgenoten. Direct kiezen voor een gymnasium kan bezwaren hebben, als later blijkt dat het dat toch niet is, wat dan?

Bespreek alle facetten met hem en zijn mentor van de groep, en bidt samen om wijsheid.

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

opvoeding
13 reacties
Lalage
Zelf zat ik ooit ook in die situatie. Ik ben toen met mijn ouders naar de twee scholen geweest waar ik uit kon kiezen: een christelijke scholengemeenschap en het openbare gymnasium. Samen kwamen we tot de conclusie dat het gymnasium beter bij mij paste. Ik heb daar een hele goede tijd gehad. Mijn klasgenoten vonden het wel interessant dat ik in God geloofde en ze respecteerden dat, ik ben er nooit om gepest, terwijl dat op de christelijke basisschool wel gebeurde.
Op het gymnasium leer je om hard te werken en dat is heel nuttig voor de rest van je leven!
Catherine
Gymnasiasten zijn een bijzondere categorie kinderen. Niet gewoon intelligent, maar echt leergierig, willen vaak alles onderzoeken. Wij hadden de keuze tussen een chr. VWO, vreselijk, wat ze de kinderen daar aan chr. onderwijs gaven en een openbaar gymn. De laatste werd het. Nu onze zoon in de 6e klas zit, hebben wij nog steeds de overtuiging dat het goed was. Hij bleek een keer met 7 chr jongeren in 1 klas te zitten, waarvan 1 de zoon van een predikant was. Onze zoon is nu in staat een mening te vormen, ziet de verschillen. Meer dan dat hij op een ref school had gezeten ws. Ook is het zo, als een kind echt een andere kant op wil, gaat hij toch wel. Ik zie zoveel jonge mensen afhaken, tot hun 18e "beschermd" op school, daarna op de uni en dan gaat de hele wereld ongeremd open. Als hij VMBOer was geweest, hadden we het niet gedaan. Ik kijk daar niet op neer, integendeel, maar de belevingswereld van deze kinderen is anders. Bovendien zitten hier in de omgeving heel veel marokk. en turkse kinderen op die school. Veel kattenkwaad en nog erger ! Op het gymn zitten ook diverse buitenl leerlingen, maar die zijn met hun studie en alles er om heen bezig. Degene die toch iets anders op het oog hadden, vielen vanzelf in de onderbouw eruit. Docenten moedigen juist aan om voor je overtuiging uit te komen, dus als je bijv niet aan een toneelspel mee wil doen. Ook mag je zelf kiezen hoe je je punten haalt voor cult. Je hoeft echt niet naar een goddeloze voorstelling, waarin met de naam van de HEERE gespot wordt. En ja, de oerknal is ook behandeld. Moet je niet bang voor zijn. Mijn zoon gelooft daar nog steeds niet in. Ook niet als er botjes van 100 miljoen worden gevonden. Wij spreken daar over thuis. ALTIJD in gesprek blijven, ook al komt je kind met "schokkende" dingen thuis. Hij is in ontwikkeling, hoort veel, zo niet alles. Tis niet anders, we leven nu eenmaal in een "open" wereld. En gaat het toch echt niet, kun je het kind altijd nog overplaatsen op dat VWO o.i.d.
mickeyrabbit
Ik had destijds ook een score van 550, heb wel de optie te horen gekregen dat ik ook naar het gymnasium kon, maar wilde dat zelf niet. Al mijn klasgenoten (ik zat in een slimme groep 8, alles ging naar havo/VWO) gingen naar de Reformatorische school en ik wilde gewoon graag mee.
En mijn redenering was destijds ook heel laconiek: ik wordt toch geen dominee of dokter, dus ik hoef toch niet persé het gymnasium te hebben.

Op het VWO zelf heb tot en met de 3e klas van de studiebegeleider, na de rapportenbesprekingen, te horen gekregen dat ik eigenlijk maar beter naar het gymnasium kon gaan, met mijn resultaten kon ik dat gemakkelijk aan. Maar ik had er geen behoefte aan, voelde me prima thuis op de school waar ik zat en heb dat dus afhouden.

Achteraf heb ik er ook totaal geen spijt van. Het reformatorisch onderwijs heeft mij enerzijds een duidelijke basis gegeven waarmee ik verder het leven in kon. Ik kijk positief terug op de input van verschillende docenten mbt geloofszaken, ethische kwesties, vraagstukken e.d. Ik ben naar mijn idee ook absoluut niet te beschermd opgegroeid, want er was duidelijk een goed evenwicht.

Na mijn VWO ben ik gaan studeren en hoop dat binnenkort af te ronden. Ik heb geen moment het gymnasium gemist, kon alles volgen in mijn vervolgstudie en ben blij dat het zo gegaan is.

Daarbij ook.. er komt tegenwoordig ontzettend veel op jonge kinderen af. Ik weet het nog goed te herinneren, want het is voor mij niet lang geleden. Maar onderschat het gevaar van school op zichzelf niet (dan heb ik het nu niet over klasgenoten). Juist in zo’n stormachtige periode van het leven (pubertijd) heeft een kind behoefte aan referentie. En dat vind je in zo’n seculiere school niet. Er wordt bijv. muziek gedraaid in de kantine, waar jij je zoon juist voor wilt behouden. Er worden excursies georganiseerd (vooral bij de klassieke vakken), waar je helemaal niet bij wilt zijn. En dan bepaalde feesten, werkweken etc. Onderschat dit niet!

Alleen als je zoon nu een bepaalde voorkeur heeft uitgesproken voor bijv het predikantenambt, dan is een ander verhaal. Dat zou betekenen dat hij na het VWO nog een jaar extra de talen moet volgen.

Allemaal gedachten, overwegingen.. ik hoop met mijn reactie een goede bijdrage te geven.

Sterkte in alles en doe het biddend!
juffiejuf
Ben dan geen ouder maar toch wil ik wel even reageren.

Ben leerkracht van groep 8 en kom deze problematiek ook tegen. Het is lastig om een keuze te maken voor jullie als ouders. Persoonlijk zou ik met jullie zoon praten om te vragen wat hij wil. Heeft hij geen duidelijke voorkeur dan kunnen jullie met het voortgezet onderwijs overleggen voor eventuele mogelijkheden voor uitdaging. Scholen kunnen vaak meer bieden dan ouders denken. Het is overigens maar de vraag of hij het VWO als te weinig uitdaging ervaart: overgang basisschool - voortgezet onderwijs is voor sommige kinderen een vrij grote overstap: vroeg uit bed, meer huiswerk, andere klas etc.
Denk dat in het maken van een keuze ook meespeelt de sociaalweerbaarheid van jullie zoon: kan hij voor zichzelf opkomen, zit hij lekker in zijn vel etc.

Veel sterkte in het maken van een keuze!
Pompelmoen
Ik sluit me 100 procent aan bij de opmerking van Lalage dat je op het gymnasium hard leert werken, wat mij nu in mijn werkende leven buitengewoon goed van pas komt.
Verder is het belang van de klassieke talen groot! Iedereen denkt wel:'Dode talen, wat heb je eraan.' Nou, een heleboel! Juist bij Latijn en Grieks leer je door de opbouw van de taal systematisch denken - wat mijn analytisch vermogen in brede zin enorm ten goede is gekomen.
Bij-effect is dat de Romaanse talen (Frans, Italiaans, Spaans en zelfs Roemeens) heel gemakkelijk onder de knie te krijgen zijn. En zelfs toen ik Hebreeuws leerde had ik profijt van het grammaticale basis die de klassieke talen hadden gelegd!
Van HARTE aanbevolen dus.
En inderdaad, het lijkt me ontzettend belangrijk wat Catherine schrijft: dat je kind leert onderbouwen waarom hij/zij voor zijn levenshouding kiest! In deze tijden keert isolatie van de wereld zich volgens mij alleen maar tegen je. Als je je kind leert om in dialoog geloof en levenskeuzen te onderbouwen, geef je een duizendmaal sterkere basis dan als je je kind buiten 'de wereld' houdt!
Trala
Zowel mijn man als ik hadden beiden een citoscore van 550 in groep 8. Tegen ons beiden werd ook gezegd dat het gymnasium verstandig zou zijn. Dit omdat het 'VWO' lager qua niveau zou zijn. Dat is precies de misvatting van vele ouders en leerkrachten. VWO = gymnamisum of atheneum. Het enige verschil is dat men bij het gymnasium verplicht Grieks of Latijn moet volgen (één van beiden volstaat al) De eindexamens zijn exact hetzelfde. Bovendien is het zo dat er op een reformatorisch school ook dikwijls gekozen kan worden voor Grieks en/of Latijn. Ik zou je zoon dus naar een reformatorische school laten gaan, als je motief studiebelasting of niveauverschil is. Een christelijke school biedt meerwaarde voor je kind. Juist rond de puberleeftijd is religieuze vorming van belang! Zeker niet alle kinderen kunnen rond de leeftijd van 13 jaar hun geloof onderbouwen tegenover leeftijdgenoten, maar zullen juist onzeker worden. Wellicht kan je zoon, mocht hij het aankunnen, een extra vak erbij nemen in de bovenbouw of een dubbel profiel doen. Misschien is tweetalig onderwijs ook aan te bevelen, ik weet niet waar jullie wonen, maar bijvoorbeeld het Wartburg College biedt dit ook aan. Dit lijkt mij een grotere meerwaarde hebben dan het gymnasium. Succes in jullie keuze en Gods' zegen toegewenst!
Trala
Nog even ter toevoeging: zowel mijn man als ikzelf hebben het atheneum gevolgd en zijn vervolgens gaan studeren aan een universiteit. Mijn man aan een technische universiteit. Ikzelf heb geschiedenis en Franse taal en cultuur gestudeerd. Hoewel (Grieks en) Latijn handig zou(den) zijn voor (deelaspecten van) beide studies heb ik hier nooit wat aan gemist. Ik zou liever onderwijs hebben gehad in het Engels tijdens mijn middelbare schoolperiode, aangezien bijna alle masters aan universiteiten in het Engels worden gegeven.
Catherine
@ Trala, het gaat niet alleen om die 2 talen. Als dat zo zou zijn. De reguliere vakken zijn hetzelfde ja, maar het is ook de Griekse en Latijnse cultuur. Zonder dat kun je ook heel veel zaken niet begrijpen. VWO kinderen zijn net zo slim, tuurlijk wel, maar gymnasiasten hebben net even wat anders. Bij de lichting van mijn zoon zijn nogal wat "550 punters" naar het VWO gegaan, halverwege, en dus niet omdat ze te "dom" zouden zijn.
Alphonsus
Ik ben van het gymnasium na enige tijd terug gegaan naar het VWO. Is mij goed bevallen. Daarna een (technische) ingenieursopleiding gevolgd. Het gymnasium verder niet gemist omdat ik toch geen vak zou gaan doen waar je die talenkennis bij nodig zou hebben. Het gaat dus om: wat wordt het vervolg van het gymnasium!!
Trala
@Catherine: zeker, ik ben het daarin met je eens. Ik zeg ook niet dat Grieks en Latijn onzin zijn. Ik zie daar ook zeker het nut wel van in. (zeker van Grieks, van Latijn minder) Als je literatuur gaat bestuderen bij het vak Nederlands of Frans bijvoorbeeld, kom je ongetwijfeld dingen uit bijv. de mythologie tegen die je beter begrijpt wanneer je daar les over gehad hebt. Maar als je Grieks op een gewone vwo-school volgt, dan krijg je hierin ook les. Ik ben het dus niet met je eens dat gymnasiasten 'net even wat anders' hebben, les in Griekse cultuur kun je ook krijgen op een gewone vwo-school.
Ik vind de opmerking van de leraar dan ook onterecht: je doet je kind niet tekort als hij atheneum gaat volgen.
Catherine
@ Trala, grappig dat je dat zegt, van het Grieks. Mijn zoon heeft nl juist voor Latijn gekozen in de laatste jaren, omdat Grieks weinig meer toevoegt en hij niet naar Griekenland gaat. Maar laat de rector dit maar niet lezen ! Zij is zo trots op HAAR school, die zo bijzonder is. Veel leerlingen hebben later hoge functies gekregen. Ook is er een toelatingsbeleid, niet iedereen met hoge CITO mag er op hoor. Vandaar mijn "knipoog", het gymn is echt wat anders dan VWO MET lat/gr.
nuchterik
Via mijn kinderen ken ik de refo-middelbare scholen vrij goed. Vaak tweetalig onderwijs van hoog niveau en bovendien Latijn en Grieks voor degenen die dat willen (inclusief Griekse en Romeindse cultuur). Zitten ook veel leerlingen bij met Cito 550. Het verschil met een gymnasium moet dus niet overdreven worden

Tip: ga naar de site van trouw, onderdeel onderwijs en vergelijk daar de scores van de scholen. Het Refo-Calvijncollege in Goes is bijv. al een tijd 1 van de beste scholen in Nederland en laat de gymnasia duidelijk achter zich. Engels is bij Refoscholen wel vaak een probleem, maar dat heeft met de achterban te maken. Het Engels bij de TTO-leerlingen is trouwens van heel hoog niveau)

Zelf heb ik op een vrijzinnig Lyceum gezeten. Ik heb me best staande gehouden, maar het was daar heel erg eenzaam, vond ik.
Catherine
@ Nuchterik: wat bedoel je precies met eenzaam ? Dat kan op ELKE school. Er zitten leerlingen bij mijn dochter op school, die thuis geen computer hebben, uit principe. Die moeten op school dan dingen van internet halen. Misschien voel je hem al aankomen, er wordt om gegniffeld door de kids. Want hij zit telkens veel langer op school, zijn fiets staat eenzaam in het hok. Ik was erbij op een ouderavond, dat zijn moeder "eiste" dat hij het tijdens een les moest doen. Dat werd uiteraard niet goed gevonden.