Boze geest bij de Heere vandaan

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

In 1 Samuel 16:14 vind ik de woorden dat de Geest van de Heere geweken was van Saul en God hem een boze geest gaf. In de HSV staat dan ook dat deze boze geest van God vandaan kwam. In het Hebreeuws vind ik ook iets soortgelijks. Misschien begrijpt u mijn vraag al. Hoe kon die boze geest bij de Heere vandaan komen? En kan dat nu ook gebeuren? Dat de Heere Zijn Heilige Geest weghaalt en een boze geest in ons plaatst?

Antwoord

In het Oude Testament kregen profeten, priesters en koningen de zalving met de Heilige Geest, maar niet de inwoning er van. Dat laatste betekent dat Gods Geest nooit meer uit ons weg kan gaan als we met Christus verbonden zijn door geloof en bekering. Je kunt wel de Geest bedroeven, maar Hij kan niet meer uit ons verdwijnen.

Zie voor verdere uitleg deze artikelen: