Menstruatie blijft uit

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Mijn menstruatie blijft uit. Mijn cyclus is gemiddeld 27 dagen. Inmiddels ben ik hier al bijna twee weken overheen. Heb ook al een test gedaan, maar die geeft aan dat ik niet zwanger ben. Heb deze maand een behoorlijke griep gehad. Kan het zo zijn dat die alles in de war heeft gebracht? Wat kan ik nu het beste doen?

Antwoord

Uit je beschrijving maak ik op dat er een kans op zwangerschap is. Weet niet wanneer je de test hebt gedaan, maar als dat is geweest toen je net overtijd was, dan zou ik die na twee weken nog eens herhalen. Om het ingewikkelder te maken: als jouw eisprong is verlaat en je kan tussen vier weken geleden en nu in verwachting zijn geraakt, dan kan het ook nog later zijn dat de test positief wordt (je moet rekenen dat de meeste testen positief zijn zo’n dertien dagen na de bevruchting).

Meer waarschijnlijk is echter dat de zware griep je cyclus in de war heeft gegooid. Dan zou je, als je een menstruatie overslaat, deze mogen verwachten over ca. twee weken. Bij voor jou niet normale buikpijn of nog langer uitblijven van je menstruatie zou ik de huisarts bezoeken. Er zijn mogelijkheden om verder te kijken met echo en bloedonderzoek.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

menstruatie