Saul krijgt boze geest

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

In 1 Samuel 16 wordt beschreven hoe Saul een boze geest krijgt die hem angst aanjaagt, waarna David gehaald wordt. Ik heb twee vragen over dit stuk.

1. Hoe moeten we deze gebeurtenis in het licht van onze tijd zien? Komt dit nog steeds voor? Zo ja hoe zouden we dat nu dan benoemen?

2. In de HSV staat dat hij een boze geest bij de Heere vandaan krijgt. Hoe moet je dit zien? God heeft macht over de duivelen, maar stuurt Hij ze ook? Dit komt toch niet overeen met wie Hij is?

Antwoord

In vers 13 lezen we dat de Geest van de HEERE vaardig werd over David.  Deze Geest was van Saul geweken (vers 14) en de HEERE stuurde een boze geest die macht kreeg over de gemoedstoestand van Saul. Door de muziek van David kalmeerde Saul.

De vragen:

1. Saul is depressief, zouden wij zeggen. De oorzaak is de kwelling door een boze geest. Wij mogen depressiviteit niet aan de duivel toeschrijven. Er zijn soms allerlei oorzaken aan te wijzen, soms ook niet. De bezetenen in het Nieuwe Testament, waarbij Jezus demonen uitdrijft, gedragen zich ook geheel anders dan Saul.  In de loop van de geschiedenis is heeft men er verschillend over gedacht. Er bestaan opvattingen dat ziekten altijd door de duivel worden veroorzaakt. Maar daarvan vinden we geen Bijbelse grond.  Maar het kan ook nu voorkomen dat een mens door demonen bezet wordt. In sommige kringen worden nog steeds duivelen uitgedreven (exorcisme).

2. God regeert en geeft de duivel de ruimte  en stelt hem tegelijk grenzen. Zo laat de Heere het toe dat een boze geest Saul aangrijpt. Zoals Jezus het toeliet dat demonen in de zwijnen voeren.

De overwinning over de satan is behaald aan het kruis van Golgotha. En niet de duivel, maar Jezus heeft alle macht, in de hemel en op de aarde (Matt 28:18).

Ds. W. C. Meeuse