God is liefde

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag waarmee ik worstel en dat is of God liefde is? Mijn vriend zegt dat God van mij houdt en dat Hij in Zijn liefde op mij blijft wachten. Maar onze dominee zegt dat God ons liefheeft als schepsel, niet als zondaar en dat Hij ons pas liefheeft als Christus in ons hart is afgebeeld (na de wedergeboorte).

Antwoord

Goed dat je met je vriend over deze dingen spreekt. Als antwoord zou ik in de eerste plaats willen zeggen dat God in Zijn eigen Woord zegt dat Hij liefde is (zelfs tot twee keer toe in 1 Johannes 4). Dat is Zijn wezen! Hij is niet zeventig procent liefde, twintig procent heilig en tien procent rechtvaardig. Zijn wezen is liefde.

Dat staat niet in tegenstelling tot Zijn andere deugden. Zijn liefde is heilige liefde, barmhartige liefde, rechtvaardige liefde. Als we dat zien, moeten we zelfs zeggen dat Gods liefde en Gods toorn geen tegenstellingen zijn. Gods toorn is het brandpunt, je zou kunnen zeggen: Het uiterste gevolg van Zijn liefde. Voorbeeld: Als een man het met een ander houdt, dan zal zijn vrouw toornen uit liefde, want haar liefde kan niet missen en niet delen. Zo kan ook Gods liefde toornen als Zijn liefde veracht wordt. Juist omdat God liefde is, eist Hij ons helemaal op.

In die zin heeft je vriend dus gelijk als hij zegt dat God van je houdt en op je blijft wachten. Denk ook aan de rijke jongeling van wie gezegd wordt dat Jezus hem beminde. Wat hebben we dit ernstig te nemen! We mogen daar niet aan voorbijgaan, door te zeggen: Dat is alleen maar liefde tot ons als schepsel, en daarom toch niet zo erg gemeend, enz. Nee, juist deze liefde moet ons hart verbreken en uitdrijven tot de Heere.

Daarnaast stelt de gereformeerde leer (heel terecht en Bijbels) dat God Zijn uitverkorenen liefheeft met een eeuwige liefde (daarom worden ze ook getrokken, en andere schepselen niet) en een welbehagen heeft in Zijn kinderen (De Vader Zelf heeft u lief, omdat gij Mij liefgehad hebt, Joh.16:27).

Dus ook jouw dominee heeft volkomen gelijk, als hij onderscheid maakt in Gods liefde. Je kunt niet zeggen dat God van alle mensen op dezelfde wijze houdt, al mag dat er nooit toe leiden om Gods liefde tot Zijn schepselen en verbondskinderen te minachten (al doen wij dat van nature wel), en onder de eis daarvan vandaan te willen komen.