Kerk houdt zich niet aan corona-adviezen

Ds. A.I. Kazen / Geen reacties

Vraag

Onze gemeente (HHK) houdt zich niet aan de adviezen van de synode wat betreft coronamaatregelen om met maximaal 50 gemeenteleden samen te komen. We hebben een oud en klein kerkgebouw, de ventilatie is ontoereikend. Na diverse gesprekken met de kerkenraad, waar ik steeds te horen krijg dat ik niet voldoende op God vertrouw, ben ik al lange tijd niet fysiek ik de kerk geweest. Vanwege onderliggend lijden en mantelzorg voor diverse mensen uit mijn directe omgeving durf ik het niet aan.

Het geeft mij veel verdriet dat er geen rekening gehouden wordt met zwakkere gemeenteleden. Het enige dat telt is zoveel mogelijk mensen in de dienst. Er zijn veel gemeenteleden die het op deze manier onmogelijk gemaakt wordt om de diensten bij te wonen. Natuurlijk staat God boven de regering, maar de overheid is ons door God gegeven. En zij verbiedt ons immers niet om te geloven of God te loochenen?! Wij hebben zelfs nog een uitzonderingspositie in dit land. Hoelang nog? Dan hebben we dat grotendeels aan onszelf te danken omdat de regels bij veel gemeenten met voeten getreden worden. Ook kregen we de opdracht om goed voor ons lichaam (tempel van de Heilige Geest) te zorgen.

Ik loop totaal vast in de verhouding van Gods voorzienigheid en onze eigen verantwoordelijkheid. Zou iemand mij hier een duidelijk antwoord op kunnen geven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller, je stelt een zeer actuele vraag waarop je een duidelijk antwoord zoekt. Ik wil proberen een duidelijk antwoord op deze vraag te geven. In hoeverre ik daarin slaag, is ter beoordeling van jou als vraagsteller en van anderen die meelezen.

Je vraag heeft verschillende kanten. Tenminste drie. De ene kant betreft de adviezen zoals het Breed Moderamen van de Generale Synode van de HHK die geeft aan de plaatselijke gemeenten. Een andere kant is hoe daar door de verantwoordelijken in jouw gemeente mee wordt omgegaan. En nog een derde kant is wat dit met jouzelf doet en wat het voor jou betekent.

Eerst iets wat de adviezen vanuit de landelijke kerk (HHK) betreft. Steeds als er een persconferentie van het kabinet is geweest waarin er aanscherpingen of juist versoepelingen van de coronamaatregelen zijn aangekondigd, stuurt het Breed Moderamen (dagelijks bestuur) van de Generale Synode een advies aan de plaatselijke gemeenten. In dit advies wordt aangegeven waar de door de overheid aangekondigde maatregelen, richtlijnen en adviezen het kerkelijke leven raken. Ook wordt er aangegeven wat dit voor de gemeente(n) kan betekenen. Steeds met de disclaimer dat het de gezamenlijke verantwoordelijkheid van kerkenraden en kerkvoogdijen is om binnen de eigen, plaatselijke context besluiten te nemen. De ene gemeente heeft namelijk een groot kerkgebouw terwijl dat van een andere gemeente een stuk kleiner is. Het ene kerkgebouw beschikt over een vrij nieuw ventilatiesysteem, maar een ander gebouw heeft slechts beperkte ventilatiemogelijkheden. En zo zijn er nog heel wat meer zaken die per gemeente en kerkgebouw kunnen verschillen. Wat voor elke plaatselijke gemeente overigens gelijk is, is de wettelijke verplichting van het minstens anderhalve meter afstand houden tot anderen.

Vervolgens iets over de situatie in jouw gemeente. Het is voor mij lastig om iets te zeggen over de keuzes die door kerkenraad/kerkvoogdij gemaakt worden. Ik ken de plaatselijke context namelijk niet. Op basis van wat je schrijft -“een oud en klein kerkgebouw, de ventilatie is ontoereikend”- lijkt mij dat voorzichtigheid geboden is. Als ik naar mijn eigen gemeente kijk, zijn zaken als de beschikbare ruimte, de mogelijkheid meerdere uitgangen te kunnen gebruiken en een recent vernieuwd ventilatiesysteem steeds nadrukkelijk betrokken in de keuzes die gemaakt zijn. Waarbij ik ook nog maar eens opmerk dat de anderhalvemetermaatregel op dit moment ook voor kerken wettelijk verplicht is. Als kerk ben je dus in overtreding als je meer mensen(/gezinnen) uitnodigt, dan er op anderhalve meter van elkaar in het gebouw kunnen zitten. Dat moet je als kerk niet willen! Of dit in jouw gemeente het geval is, weet ik overigens niet.

Tot slot iets over wat de situatie in jouw gemeente met jou doet en voor jou betekent. Concreet: je hebt al langere tijd niet meer fysiek een kerkdienst bijgewoond. En dat is een gemis, dat pijn doet en verdriet geeft! De keren dat ik zelf de dienst vanuit huis bijwoonde via een livestream, vanwege ziekte of de geldende maatregelen, ben ik de Heere dankbaar geweest voor dit middel. Is er echter een mogelijkheid om de dienst offline te bezoeken, dan heeft dat verreweg de voorkeur. Een livestream is een noodmiddel, maar vervangt mijns inziens bij lange na niet het als gemeente samen zijn rondom en onder (de verkondiging van) het Woord van God.

De afweging die je, vanwege onderliggend lijden en mantelzorg voor diverse mensen uit je directe omgeving, maakt, is alleszins te begrijpen. Besmet raken met het coronavirus kan namelijk grote gevolgen voor jouzelf en anderen hebben.

Goed dat je een en andermaal je zorgen bespreekbaar hebt gemaakt met je kerkenraad. Het zou goed zijn als anderen uit de gemeente, die dezelfde zorgen of juiste andere hebben, dit ook doen, zodat de kerkenraad een goed beeld krijgt van wat er in de gemeente speelt en leeft op dit punt.

Helaas hebben de gespreken voor jou tot nu toe niet tot een oplossing geleid. Dat is jammer, want het is niet goed voor jezelf: je mist (te) lang het ‘opgaan’ naar de kerk. En het is ook niet goed voor de gemeente, omdat je er door deze situatie verder vanaf komt te staan, dat kan haast niet anders. Mijn voorstel zou zijn om toch opnieuw weer in gesprek te gaan. Bijvoorbeeld met je wijkouderling en/of predikant. Leg nogmaals je zorg uit en vraag of daar een mouw aan te passen valt. Juist in de huidige omstandigheden mag er best wat creativiteit loskomen. Bijvoorbeeld dat in een van beide diensten, letterlijk en figuurlijk, meer ruimte geboden wordt aan de bezoekers. Of dat er een derde dienst belegd wordt waarin die ruimte geboden wordt. Om maar iets te noemen. Zijn dergelijke oplossingen ideaal? Nee, maar we moeten en mogen, in afhankelijkheid van de Heere, roeien met de riemen die we hebben. Het is immers God die in deze tijd van deze ‘riemen’ voorziet?!

Helemaal tot slot: de grondwettelijke vrijheid van godsdienst is een groot goed. Een vrijheid die, zoals elke andere vrijheid, verantwoordelijkheid in zich draagt en met zich meebrengt. We hebben als kerk(en) een eigen positie en steeds een eigen afweging m.b.t. de maatregelen te maken. Laten we dit op een verantwoordelijke, gewetensvolle en zorgvuldige wijze doen, zodat we naar buiten toe uit kunnen leggen waarom we doen wat we doen.

Van harte in alle opzichten Gods nabijheid gewenst, die is niet aan tijd en plaats gebonden!

Ds. A. I. Kazen

Ds. A.I. Kazen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Hoevelaken-Nijkerkerveen e.o.
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

coronavirus