Kerkdienst zonder coronamaatregelen (niet) bijwonen

Mr. B.H.M. Karens / Geen reacties

Vraag

Er is het afgelopen tijd veel gedoe geweest om enkele kerken die alle kerkgangers weer toelaten. Nu zitten onze ouders in een kerk waar ze dit ook willen gaan doen, alleen hebben mijn ouders daar tegen gestemd. Ze mogen al één keer per zondag en vinden dit een stap te ver. Ze zijn nu heel bang dat ze straks tussen alle andere mensen komen te zitten, zonder dat er afstand wordt gehouden. Hoe moeten ze hier mee omgaan? Over enkele weken is er ook doopdienst van mijn zus die daar ook in de kerk zit. Dan is de hele familie (uit andere gemeenten waar ze zich wel aan de regels houden) uitgenodigd. Wat is wijsheid?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het interkerkelijk Contact in Overheidszaken heeft eerder deze maand een zogeheten Covid-routekaart voor kerken vastgesteld. Daarop is per risiconiveau aangegeven welke maatregelen ten minste worden geadviseerd. Die routekaart is een (dringend) advies. Het is uiteindelijk aan de kerkenraden om te beslissen of die routekaart wordt gevolgd, of dat er andere keuzes worden gemaakt.

Bij kerkelijke gemeenten in Krimpen aan den IJssel en Urk hebben kerkenraden besloten de routekaart niet te volgen en verder ook weinig tot geen Covid-maatregelen te treffen. Dat heeft afgelopen weekend inderdaad tot veel ophef en escalatie geleid. Daar valt van alles over te zeggen, maar daar gaat je vraag niet over.

Je geeft aan dat je ouders nu ook worden uitgenodigd om een kerkdienst bij te wonen waarin de Covid-maatregelen onvoldoende of helemaal niet in acht worden genomen. Je ouders zullen daar mijns inziens toch hun eigen afweging in moeten maken. Enerzijds is er, als het goed is, de noodzaak en behoefte om met de leden als gemeente in de eredienst samen te komen. Anderzijds is er de verantwoordelijkheid om jezelf en anderen niet onnodig in gevaar te brengen. Waarschijnlijk zijn de kerkdiensten ook digitaal cq. online beschikbaar. Wanneer je ouders zich zorgen maken over hun gezondheid, doen zij er verstandig aan de diensten voorlopig online te volgen. Datzelfde geldt voor familieleden die worden uitgenodigd voor een doopdienst.

Veel wijsheid toegewenst,
Mr. Bernhard Karens

Lees meer artikelen over:

coronavirus