Kleine regeltjes van overheid gehoorzamen

N.J. Teerds / 11 reacties

Vraag

Aan iemand van de Gereformeerde Gemeenten. In de Bijbel staat dat we onze overheid gehoorzaam moeten zijn, maar geldt dat ook letterlijk voor alle kleine regeltjes in alle situaties? Ook als je bijvoorbeeld met de fiets op een kruispunt komt en je ziet nergens een auto aankomen en het stoplicht staat op rood? Dan kun je toch alsnog oversteken?

Ik ben 15 jaar en mag officieel niet de weg op met een shovel of iets dergelijks, maar als ik weet dat ik voorzichtig ben, en het is maar een klein stukje, mag het dan wel? Ook mag ik op mijn leeftijd in een vakantieweek niet meer dan 40 uur werken, maar vaak zit ik daar wel overheen en als ik die uren thuiszit maak ik mezelf toch niet nuttig. Dan kan ik toch beter gaan werken?

Antwoord

Wat een eerlijke  en begrijpelijke vragen stel je! Het is ook heel vervelend om voor een stoplicht te moeten wachten terwijl er in geen velden of wegen verkeer te zien is. En als je op het erf wel met een shovel mag rijden, maar je mag de weg niet oversteken ook al doe je dat voorzichtig, dan is dat ook vervelend en misschien ook onbegrijpelijk. En het derde wat je opmerkt: Je wil graag langer werken dan toegestaan is. Dat is toch ook beter dan thuis te zitten en je -misschien- vervelen.

Velen zullen wel begrip voor je redeneren en je heldere voorbeelden hebben. Zou je aan mensen vragen of ze je vragen herkennen en of ze in de door jouw geschetste situaties niet tegen de wet zouden ingaan, dan denk ik dat velen dat inderdaad zouden doen. Dus dan maar naar eigen inzicht handelen?

Je vraag begint met een helder uitgangspunt. Je schrijft: wij moeten onze overheid gehoorzamen. Zo is dat en volgens mij kan dat niet voor de helft of voor een kwart en ook niet naar eigen inzicht. De wetten van de overheid moeten we voor 100 procent gehoorzamen. Dan betekent dat je niet door rood mag rijden, dat je niet op een shovel de openbare weg op mag en niet langer mag werken dan in de wet geregeld. Dat geldt zeker als er geen sprake is van nood! In tijden van nood worden soms dingen gedaan die nodig zijn en even strijden met de wet.

Bekijk het ook eens van een andere kant. Ik geef je hier wat voorbeelden van duidelijke afspraken, maar ze worden niet nageleefd: 1. Stel dat je recht hebt op een verdienste van  6 euro per uur. Je baas vindt dat wel veel en hij geeft je maar 5 euro. Dat voelt als oneerlijk, hè? Dat is af te keuren. 2. Als aan jou beloofd is dat je 40 uur mag werken, maar de baas verandert dat in 30 uur, hoe voelt dat? Ook dat is oneerlijk en af te keuren. 3. En als je zo lang voor een verkeerslicht moet wachten, terwijl er niets aankomt? Ik geef je een suggestie. Rijd niet door het rode licht, maar zoek iemand die kan regelen dat verkeerslichten beter afgesteld worden. Daar heb ik zelf positieve ervaringen mee.

Verder: gehoorzamen aan de overheid valt niet altijd mee. Toch wordt het in de genoemde voorbeelden van je gevraagd. Het is Bijbels en de Heere vraagt gehoorzaamheid van ons. Dat geldt overigens niet alleen van mensen die de Bijbel als richtsnoer hebben, maar dat geldt voor alle Nederlanders!

N. Teerds

11 reacties
Samanthi
Geweldig antwoord, ik denk altijd aan Titus 3:1
Dat was twee jaar voor Paulus dood, Nero was toen de keizer, toch wil Paulus dat Titus de mensen vermaand om de overheid te gehoorzamen.
Zwingli69
Alle respect voor de ouderling. Maar wat zeg je tegen iemand die een posttraumatische stress stoornis heeft opgelopen door de toeslagen affaire.
Mensen die volledig onrechtvaardig bestraft zijn. Die zichzelf helemaal zijn kwijtgeraakt. Grootschalige ontwrichting van hun leven door onder meer verlies van baan of huis, uithuisplaatsing van kinderen of psychische problemen.
Toekomsten in de knop gebroken. Door de overheid door het toepassen van regels. Die achteraf niet goed bleken te zijn.

Ik kan hier met mijn geweten niet bij.

Gods zegen. Moge hier ligt over schijnen voor ons door en door zondige mensen.
Samanthi
@zwinli69
gehoorzamen betekent niet dat je niet voor jezelf op mag komen, maar ook niet dat je niet meer naar de overheid heft te luisteren.

Toe de apostel Paulus schreef dat je gehoorzaam moest zijn, was hij al vele malen gestraft, gevangen gezet, geslagen, gestenigd en niet omdat hij iets verkeerds gedaan had.

Toch zegt Paulus als hij in Jeruzalem opgepakt is en ze hem willen geselen, sinds wanneer geselen ze een Romein zonder rechtzaak?

Als de regering fouten maakt of onrechtvaardig is betekent dat niet dat je niet dat je dat niet voor je rechten op mag komen, maar het betekent evenmin dat je opeens door rood mag rijden, of de belasting op mag lichten.

Moeilijk? Ja dat kan heel moeilijk zijn.
Mt
Is niet een ieder in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd?
Samanthi
@Mt
Of je door het rode licht rijdt of niet?
Mt
@Samanthi

Ja, bijvoorbeeld of de andere genoemde voorbeelden
Broodkruimel
Het lijkt me wel goed dat je niet overijverig wordt in het naleven van de wet. God vraagt van ons dat we ons onderwerpen aan het gezag van de overheid, maar geen wetticisme. De wet van de staat dient het algemeen belang, maar kan daardoor in sommige specifieke gevallen onbarmhartig uitpakken. De wet der liefde is voor een christen altijd de belangrijkste wet.
Samanthi
@mt wat moeten we nu met deze tekst?Titus 3

1 Herinner hen eraan dat zij de overheden en machten onderdanig behoren te zijn, dat zij hun gehoorzaam zijn en dat zij tot elk goed werk bereid zijn, 2 dat zij niemand belasteren, niet strijdlustig zijn maarwelwillend, enalle zachtmoedigheid bewijzen aan alle mensen. 3 Want ook wij waren voorheen onverstandig, ongehoorzaam, dwalend, verslaafd aan allerlei begeerten en hartstochten, levend in slechtheid en afgunst, hatelijk en elkaar hatend.
Samanthi
@mt wat moeten we nu met deze tekst?Titus 3

1 Herinner hen eraan dat zij de overheden en machten onderdanig behoren te zijn, dat zij hun gehoorzaam zijn en dat zij tot elk goed werk bereid zijn, 2 dat zij niemand belasteren, niet strijdlustig zijn maarwelwillend, enalle zachtmoedigheid bewijzen aan alle mensen. 3 Want ook wij waren voorheen onverstandig, ongehoorzaam, dwalend, verslaafd aan allerlei begeerten en hartstochten, levend in slechtheid en afgunst, hatelijk en elkaar hatend.
Mt
@Samanthi

We moeten naar de bedoeling van een wet kijken, als er dat je niet door het rode licht mag rijden, is een wet die logisch is omdat er anders heel snel ongelukken kunnen gebeuren, of dat het niet duidelijk is wie er eerst mag gaan denk ik. Als er op een kruispunt geen een auto staat, ga je denk ik niet tegen de bedoeling van de wet in.
Samanthi
@mt
Wel apart dat je wel een boete krijgt als je door rood rijdt zelfs als er geen kip te zien is.