Huwelijksgesprek Ger. Gem. in Ned.

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

Mijn vriend en ik zitten in de Ger. Gem. in Ned. en hopen over een tijdje ons huwelijksgesprek te hebben. We horen ontzettend veel geruchten om ons heen van wat er allemaal gevraagd zou kunnen worden. Graag willen wij ons wat voorbereiden op vragen die mogelijk gesteld zouden kunnen worden. Te denken valt aan verzekeren, gezinsvorming, rein het huwelijk in gaan/geen gedwongen huwelijk. Hoe worden al deze vragen gesteld? Gaat er echt gevraagd worden of we rein het huwelijk ingaan of wordt er gevraagd of het een gedwongen huwelijk is? Want hier zit bijvoorbeeld al wel een verschil in. Zouden stellen uit de Ger. Gem. in Ned. die niet al te lange tijd geleden een huwelijksgesprek hebben gehad ook willen reageren?

Antwoord

Het antwoord is te vinden in de artikelen 'Huwelijksgesprek' en 'Intieme vragen bij huwelijksgesprek'.

Stellen uit dit kerkverband kunnen hieronder reageren.

5 reacties
Elipo
Hier een stel getrouwd in de OGG in Ned, dus niet hetzelfde kerkverband, maar wel dezelfde verhalen van te voren gehoord. Bij ons is al het bovenstaande niet aan de orde geweest en de dominee heeft er niets over gevraagd. We hebben het gehad over het huwelijksformulier en andere persoonlijke zaken. Niets dus over rein en dat soort dingen (maar dat kan natuurlijk verschillen per ds). Mijn zusje getrouwd in de GG in Ned kreeg wel de vraag of het trouwen geen moeten was, zoiets dacht ik, ze zei hierop 'nee', de dominee ging er ook niet verder op in. Bij mijn broertje uit de GG in Ned zelfde verhaal. Het valt dus wel mee;) Maak je niet teveel zorgen en ik raad aan samen het huwelijksformulier te lezen.
AHHK76
Al 19 jaar geleden trouwden wij in een Hervormde Kerk, waarvan de Ds. nu HHK is. De Ds. vroeg allerlei dingen indirect. Of we het ermee eens waren....: dat de man hardop hoort voor te gaan in gebed
dat je moest wachten totdat je getrouwd was
dat je vanaf het begin bereid moest zijn kinderen te krijgen.
Sommigen beantwoordden die vragen alsof het directe vragen waren, dus hoe het bij hen was. Dat deden wij, want wij dachten dat de Ds. dat wilde horen en wij wilden open en eerijk zijn. Sommige anderen beantwoordden die vragen zoals ze gesteld zijn. Dus ja we zijn het ermee eens (of we het ook zo doen/gedaan hebben, daar hebben we het niet over).
Van een stel wat in de Ger. Gem. trouwde hoorde ik dat de Ds. zei dat ze God mochten danken als ze rein het huwelijk ingingen. Dat ze om vergeving moesten bidden, als het niet zo was. Dat vond ik heel mooi en ik hoop dat het bij jullie ook zo gaat....
Van ons is al 19 jaar geleden, ik weet niet of die Ds. het nu anders zou doen/doet. Het is er met de moraal niet beter op geworden, dus als hij het direct vraagt en eerlijk antwoord krijgt, dan heeft hij moeilijke gesprekken. Het is de vraag of je dat als dominee allemaal moeten willen weten. Denk na over wat je wilt zeggen en wees eerlijk! Als je iets te belijden hebt, hoef je niet te wachten tot je een huwelijksgesprek hebt, maar mag je dat nu al voor God doen. Een gezegend trouwgesprek, huwelijksdag en huwelijksleven toegewenst!
naam
Ik vraag mij af, 'wat heb je te verbergen...'? Wees gewoon eerlijk en oprecht. Vragen, zorgen etc mogen ook besproken worden. En niemand is volmaakt. Vraag anders (bijv tijdens huwelijkscatechisatie) of je je voor kan bereiden.
Onze ds. was redelijk concreet. Vroeg bijv of je samen kan bidden, de begeerte hebt om te leven zoals God vraagt. Vertelde ook uit huwelijksformulier en Bijbel wat een Bijbels huwelijk inhoud. Vroeg ook of er geen sprake was van 'op het huwelijk voor uit grijpen'. Maar het was echt een gesprek, geen overhoring.
CrA
Ik wil toch even citeren wat Ds. W. Pieters zegt n.a.v. de opmerking van @naam dat haar predikant vroeg of ze vooruitgegrepen hadden op het huwelijk.
Hij zegt: "Zonden die in het verborgen zijn bedreven, hoeven niet in het openbaar worden beleden, ook niet aan een predikant. Mág wel, maar hóeft niet. Een dominee hoort hier in een trouwgesprek NIET naar te vragen; en hij moet het niet WILLEN ook! Anders overschrijdt hij, mijns inziens, de grens naar de roomse biechtpraktijk.
Desondanks weet ik dat predikanten er anders over denken en het op een trouwgesprek wel aan de orde stellen/vragen. Een kwalijke ontwikkeling."
huibertus
Bij de biecht blijft het een geheim, een ds die het aan de orde stelt,
moet bij een bevestiging ervan er verder mee,zeker naar de kerkenraad.
Wat 1 mens weet is een geheim wat 2 mensen weten niet meer