Muziek over een kam geschoren

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

26-11-2004, 00:00

Vraag

Ik heb een vraag over popmuziek. Waarom wordt alle reguliere (dus niet bewust-christelijke) muziek over een kam geschoren? Als er een vraag komt waarom popmuziek fout is, wordt er vaak begonnen over de beats, opzwepende ritmes enzo, maar dat is alleen in dance en trancemuziek zo. Muzikanten die de Mattheuspassion uitvoeren, zijn vaak ook ongelovigen. Waarom zou je dan niet naar rustige liedjes, met gitaar of pianobegeleiding mogen luisteren, bijvoorbeeld liedjes over liefde of geloof van U2 of onbekendere mensen? En je kunt toch gewoon ontspannen naar die muziek luisteren zonder zón zanger te gaan vereren? De popmuziek bestaat niet, er zijn zoveel verschillende stromingen in de muziek. Vaak wordt alles met de afwijsredenen van house afgeserveerd.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend(in),

Hartelijk dank voor je vraag. Ik zal proberen je een antwoord te geven. Klopt het dat ik in je vraag een stukje frustratie/boosheid aantref over eerdere antwoorden die je hebt gekregen via deze site of via een andere weg? Als dat zo is, wil ik je vragen om eens na te gaan hoe dat komt. Ben je soms op zoek naar een bevestiging van jouw muziekkeuze om daarmee een excuus te hebben? Het zijn zomaar wat vragen die bij mij opkomen, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

Je probeert, denk ik, via je vraag de muziek in drie groepen te verdelen:

a. goede christelijke muziek
b. slechte muziek zoals house muziek
c. een neutrale vorm van muziek. 

Enerzijds kan ik je begrijpen, anderzijds niet. Ik zal dat uitleggen:

Paulus zegt in 1 Kor 6:12 dat alle dingen voor hem geoorloofd (toegestaan) zijn, maar dat niet alles nuttig is. Op een andere plaats zegt hij dat als we eten of drinken (op het eerste gezicht neutrale dingen) dat we ook dat moeten doen tot eer van God. In Hebreeën 11:6 lezen we dat het onmogelijk is om God te behagen zonder geloof. Deze teksten leren ons dat het belangrijker is wie we zijn dan wat we doen. Als we geen echt kind van God zijn, als we niet werkelijk geloven in de Heere Jezus dan kunnen we God niet behagen. Ook al gaan we naar de kerk, lezen we de Bijbel, zingen we de Mattheuspassion enz. We doen dan alles tot eer van onszelf en dat wil God niet.

Wanneer weet ik dus of ik iets goed doe? De catechismus zegt daar drie dingen over (vr. en antw. 91): Goede werken komen: a. uit een waar geloof, zijn b. naar Gods wet en zijn c. tot eer van Hem. Jij en ik moeten ons dus bij alles wat we doen afvragen of dat is tot eer van God. Kun je dan ook uit geloof naar housemuziek luisteren? Nee, want dat gaat tegen Gods wet in. Daar ben je het mee eens. Kun je dan luisteren naar “Altijd is Kortjakje ziek...” (een neutraal liedje): dat ligt dan aan jouw en mijn stemming. Doen we het tot eer van God of voor onszelf? Kunnen we God danken voor wat we gedaan hebben? Daar ligt de sleutel. Dat geldt overigens ook voor reformatorische koorzang. Als die is tot eer van een koor of een dirigent is het voor die personen zonde. Jij en ik kunnen er dan wel naar luisteren als we dan maar de eer van God op het oog hebben. Ik kan namelijk niet nagaan hoe een zanger zijn zang heeft bedoeld. Ik kan alleen zijn (gezongen) woorden qua tekst beoordelen en leggen naast het Woord van God.

Als we de zaken zo bezien is het mogelijk dat de ene christen iets meer beluistert dan een andere christen. We mogen elkaar daarin niet veroordelen zolang de dingen niet uitdrukkelijk tegen Gods wet ingaan. Ik vraag me echter wel af of allerlei liedjes die zoals jij zegt over liefde gaan, niet meer uit zijn op platte seks. Ik kan die vraag niet beantwoorden omdat ik deze liedjes niet ken.

Als het echter zo is dat jij nog geen echte christen bent dan roep ik je op niet door te gaan met dit soort discussies en je te bekeren. Ga naar Jezus met je verzondigde leven en begin een leven met Hem. En vanuit de relatie die dan ontstaat, leert Hij je door Zijn Geest wat wel en niet goed is. Laat je leiden! Ook in de keuze van je muziek.

Hartelijke groeten,
Michel van Heijningen

Ds. M. (Michel) van Heijningen

Ds. M. (Michel) van Heijningen

  • Geboortedatum:
    08-06-1976
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

     

Tags in dit artikel:

popmuziek
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik heb een vraag. Mijn vriendin is zwanger en zij wil graag weten wat voor geslacht het wordt. Mag je dit wel uitzoeken als je de Bijbel als goed christen naleeft?
Geen reacties
26-11-2008
Ik (meisje 20) voel me al een paar weken moe en lusteloos. Vorig jaar om deze tijd was dat ook al zo, toen ging ik niet meer naar college en heb ik mijn vakken niet gehaald. Dat wil ik dit jaar graag ...
3 reacties
26-11-2011
In 2 Samuel 16:10 lezen we dat David denkt dat de Heere Simeï mogelijk heeft gezegd David te vloeken. Nu was het vloeken van de koning een zonde volgens Exodus 22.28. Hoe zit dit? Hoe kan God gewild h...
Geen reacties
26-11-2019
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering