Ieder mens het loon dat hij verdient

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

“Behalve Ik, de Heere. Ik doorgrond alle harten en toets de meest verborgen gedachten, om zo ieder mens het loon te geven dat hij verdient, afhankelijk van zijn daden en levenswijze” (Jeremia 17:10). Soms vraag ik mijzelf af of ziekte, rouw, ongelukken, depressies etc. dus komen door die bijbeltekst. Laat God zulke dingen dan toe vanwege je daden en levenswijze?

Het komt weleens op me af als ik om me heen hoor van erge of ongeneeslijke ziektes of rouw, verschrikt dat ik het dan ook krijg want mijn daden en levenswijze zijn ook slecht en wellicht nog wel slechter dan dan mensen die ziektes etc. krijgen. Ieder krijgt in z’n leven te maken met situaties door onze zonden natuurlijk, maar waarom de één zo heftig door ziekte en rouw en bij anderen loopt het op rolletjes of zijn er slechts kleine dingen. God is daar vrij in, maar ik snap die vragen van mensen wel als ze niet snappen waarom zij het zo heftig krijgen. Kan het te maken hebben met zonden die nog niet vergeven zijn, die nog niet beleden zijn?

Antwoord

In het archief van de vragenrubriek staan enkele artikelen die hier meer duidelijkheid over geven: