Opgelicht door mijn eigen vader

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 2 reacties

Vraag

Ik weet niet goed hoe ik zal beginnen. Het komt er op neer dat ik mijn vertrouwen in God en de mensen kwijt ben geraakt. Natuurlijk een heel verhaal, maar hoe kan het dat als je vader voorganger is in een Pinkstergemeente hij toch niet te vertrouwen is? Hoe zou God daar tegenover staan?

Ik had mijn vader geld geleend voor zijn bedrijf tegen een bepaald rentepercentage. Een gedeelte is afbetaald, maar er rest een som geld wat ik niet meer terug kan vorderen. Wat de recherche betreft ben ik opgelicht door mijn eigen vader voor een bedrag van 70.000 euro en indirect voor 150.000 euro. Het bedrag is in zijn eigen zak beland. Daardoor moest ik mijn huis verkopen en stond ik van de ene op de andere dag op straat. Zonder inkomen en dak boven mijn hoofd! Officieel dakloos.

Wat nog een diepere impact heeft is een ernstige ziekte. Ik krijg slechts een kleine uitkering, onvoldoende om van te leven. Naast ziekte ook nog een vechtscheiding met mishandeling en ben ik met de dood bedreigd. Acht keer verhuisd en vijf keer op straat gestaan. Dit door toedoen van mijn vader.

Mijn vraag is: is het wel zo dat al zijn zonden zijn vergeven? Want dat zegt hij uiteraard, zonder blikken of blozen. Maar waar sta ik dan met mijn geloofsovertuiging in dit verhaal? Ik heb geen contact meer met deze man. Het verdriet is te groot. Ik ben een vrouw alleen en worstel met de vraag: mag hij, nadat hij deze diefstal heeft gepleegd, zijn kind wegdoen uit zijn leven? Want dat is wat er is gebeurd. Hij wilde in de eerste instantie geen contact meer. Waarna mijn boosheid richting mijn vader alleen maar erger is geworden.

Met deze boosheid ben ik richting God gegaan om te vragen of ik hem kan en zou moeten vergeven. Uiteraard is dat het beste, maar komt hij daarmee niet erg goedkoop van zijn schulden af? Wel ben ik dankbaar dat ik nog leef. Dat had heel anders kunnen lopen. Eigenlijk was het een wonder: kanker was al in een ver stadium. Ik kan natuurlijk niet het hele verhaal vertellen hier want dat is nog groter en dan ben ik nog wel even bezig.

Antwoord

Beste vriend(in),

Wat een verhaal. Eigenlijk is dit medium niet geschikt om hierop te reageren. Daarom vraag ik je dringend om iemand in je omgeving in vertrouwen te nemen en je verhaal te delen.

Wat je schrijft is bizar en nooit goed te praten. Het gedrag wat je beschrijft is vader, voorganger en christen onwaardig. Zoiets kan nooit goed gepraat worden met een beroep op vergeving. Begrijpelijk dat je je vertrouwen in mensen bent kwijtgeraakt.
Wanneer iemand, die je zo nabij zou moeten zijn als je vader, je zo laat vallen doet dat enorm pijn. Tegelijk stel je je vraag hier en zoek je toch ergens naar een luisterend oor. Dat is een goede stap. Daarbij zou ik willen zeggen, niet elk mens is onbetrouwbaar in zijn/haar uitingen. Deel daarom je verhaal met iemand uit je omgeving. Ik bid dat dit een mens zal zijn die je om jou in Gods Naam (!) bekommert.

Je schrijft ook dat je vertrouwen in God verdwenen is. Dat doet pijn als ik het lees. Mag ik je toch vragen dat te heroverwegen? Iemand zei ooit: “Met de grote Baas heb ik geen moeite, met Zijn grondpersoneel des te meer.” Helaas vaak terecht. Wat maken wij als christenen er een zootje van. De Heere Zelf is echter door en door betrouwbaar. Hij wil Zich over jou ontfermen. Kijk maar naar Jezus, Hij zocht mensen op aan de rand van de samenleving en kwam in botsing met de geestelijke leiders. Hij kijkt met een liefdevol oog naar jou. Deel je leven met Hem, leef van Zijn genade.

Dit antwoord is zoals zovele op deze site slechts een eerste en kleine aanzet om je op weg te helpen. Ga met God en zoek een vertrouweling in je nabijheid.

Met vriendelijke groeten,
Michel van Heijningen

Naschrift redactie: Mocht er niemand in je omgeving zijn waarmee je over deze zaak kunt praten, dan zou je contact op kunnen nemen met het pastoraat van Refoweb via vragen@refoweb.nl

Ds. M. (Michel) van Heijningen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

2 reacties
arendine
Nicodemus liet zien dar vergeving niet gratis is. Hij compenseerde mensen die hij onrecht had aangedaan, en meer dan dat. Vergeving is niet goedkoop, maar gaat over de restschuld die niet meer door de dader te vereffenen is.

Als iemand 5000 euro van mij steelt en daar een boot voor koopt, kan ik dat onder voorwaarden vergeven. Maar als deze persoon in de boot blijft varen zonder mij schadeloos te stellen, dan is vergeving niet aan de orde.
Schade dient gecompenseerd te worden als dit mogelijk is. Voor het deel waar de middelen niet voor zijn, kan vergeving geschonken worden. Jezus' kruisdood was noodzakelijk zodat onze zonden vergeven kunnen worden, laten we daar niet onzorgvuldig mee omgaan.
Samanthi
@arendine
Je bedoelt we Zacheus?