Ons beeld van Luther

Dr. C. A. van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

Een paar vragen aan dr. C. A. van der Sluijs. Hoe kijkt u aan tegen Luthers kritiek op de boeken Judas, Jakobus en Openbaring? Zijn kritiek is niet mals. Van bijvoorbeeld het boek Openbaring gelooft hij niet dat het apostolisch, profetisch en geïnspireerd is, naast allerlei inhoudelijke kritiek.

Is het beeld dat men in de Reformatorische wereld over Luther heeft wel compleet? Het enige verschil tussen Luther en Calvijn lijkt te zijn dat Luther nog wat Roomse invloeden had...

Antwoord

Ook Luther was maar een mens. Al was hij dan bijzonder in het kader van het wonder van de Reformatie. Dit neemt niet weg dat hij reageerde vanuit de situatie en de confrontatie waarin hij zich genoodzaakt zag het woord te nemen met het oog op het Woord van God.

Het front waar hij de ‘nieuwe leer’ moest verdedigen was tweeledig. Aan de ene kant de Roomse Kerk en aan de andere kant het Doperdom. In Jakobus zag hij te veel het accent liggen op de ‘werken’ en in Judas op ‘eigen werk’ bij het tot stand komen van de canon van de Heilige Schrift. Het boek Openbaring werd misbruikt door de Doperse beweging en een en ander waren daarom bij Luther verdacht.

Het beeld van Luther in de Reformatorische wereld is nooit compleet, omdat men daar Luther vaak verstaat vanuit en naar eigen inzichten. En die zogenaamde Roomse invloeden bij Luther hadden vooral te maken met zijn katholiek denken. En met dat laatste is niks mis, integendeel.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Lees meer artikelen over:

Luther