Geen seksuele gemeenschap meer

C. M. Chr. Rots - de Weger / 7 reacties

Vraag

Eigenlijk schaam ik mij om deze vraag te stellen, maar ik doe het toch. Is het normaal dat er binnen het huwelijk niet gezoend wordt? Mijn man houdt er niet van en geeft alleen een kus op de wang. Ook hebben wij al jaren geen seksuele gemeenschap meer. Voorheen was het vooral gericht op zijn bevrediging, het liefst handmatig. Bij gemeenschap lukte het vaak niet bij hem. Ik had me een huwelijk zo anders voorgesteld. Ik weet niet wat ik hier mee aanmoet en voel me behoorlijk minderwaardig en eenzaam.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hoelang loopt u al rond met uw gevoelens van minderwaardigheid en eenzaamheid? Wat is de reden dat u zich schaamt om de vraag te stellen, die u uiteindelijk tóch hebt gesteld? Nee, niets is vreemd en niets is normaal. Het gaat niet om een (lees: willekeurig) huwelijk, maar om het úwe! Nu zijn er gelukkig wel meer mogelijkheden om liefde te tonen en liefde te ervaren dan via seksuele gemeenschap, maar daar gaat uw eigenlijke vraag niet over. Ik denk dan ook, dat het goed is om -via de huisarts- te komen tot een consult bij een seksuoloog. Dat is wellicht niet de gemakkelijkste stap, maar wél de volgende op de weg die u zou kunnen gaan... De weg die u met het schrijven naar Refoweb al bént ingeslagen: de eerste en moeilijkste stap hebt u met uw brief nu in ieder geval gedaan, moet u maar denken!

Marijke Rots

7 reacties
Annne
Wat kan dit eenzaam zijn. Er zijn dit soort vragen al vaker gesteld. Neem de adviezen van Marijke serieus en ga de communicatie aan met uw man. Sterkte toegewenst en hoop dat u weer gewaardeerd voelt, het zij om een andere manier.
M01
Wat kun je je dan eenzaam voelen en gedesillusioneerd zijn in het huwelijk. Ik, man, ervaar hetzelfde. Al jaren nauwelijks een kus op mijn wang, nog niet eens een arm om me heen, en al helemaal geen sexuele gemeenschap. Er over praten wordt steeds moeilijker, want het leidt tot irritatie en de achte antwoorden krijg ik niet. Ik begrijp ook dat de behoefte aan lichamelijk contact bij iedereen anders ligt, maar begrijp niet dat iemand zich er niet een heel klein beetje toe kan zetten om de ander tegemoet te komen. Om samen te genieten van het huwelijk. Dan heb ik het gevoel dat er iets heel anders speelt. Bij jou misschien ook wel. Heb je je man daar wel eens naar gevraagd?
Catherine
Helaas is dit voor mij nu ook een bekend probleem geworden. Ik heb geprobeerd mijn man mee te krijgen naar een hulpverlener, maar hij wil er absoluut niet over praten, want voor hem is het goed zo.
Ik heb met lotgenoten gesproken en ieder zoekt daarin een eigen oplossing, zoals scheiding, in verbittering verder, een minnaar.
Maar persoonlijk zie ik het als kruisdragen. Het geeft ook eenzaamheid, want je kunt er met vrijwel niemand over spreken. Meestal zie je wel dat er naast deze afwijzing, ook een zekere koelte t.o.v. elkaar is ingetreden. De kloof wordt daardoor ook steeds breder en dieper.
Het wordt een litteken, dat af en toe onverwacht weer even opengekrabbeld wordt, vanwege een gebeurtenis, of een opmerking van iemand. Sterkte!
jesusmysavior
Lieve vragenstelster en reageerders
Dit is een heel moeilijk probleem. Ik denk dat als de man een verminderd libido krijgt er ook schaamtegevoelens bij komen kijken. De vrouw gaat aan zichzelf twijfelen en het wordt steeds meer een onderwerp waar zich beide partijen van bewust zijn en wat tussen je in komt te staan. En toch ben ik van mening dat degene met minder libido of bijna helemaal geen libido zijn partner niet kan laten zitten en denken: voor mij is het prima zo. Nee, het is niet prima als de ander in het huwelijk lijdt en zich eenzaam en onbegeerd voelt! Dat iemand een verminderd libido heeft kan hij of zij in eerste instantie niks aan doen, maar hij is zij is in mijn ogen naar de partner toe wel verplicht hier open over te praten en mee te zoeken naar oplossingen waar beide mee kunnen leven. En dan ga je maar voor je partner mee naar een seksuoloog of relatietherapeut of weet ik wat voor peut om erachter te komen waar de oorzaak zit.
Uit eigen ervaring weet ik dat je je over je schaamte heen moet zetten en de dingen bij naam moet noemen. Zoveel liefde moet er tussen echtgenoten toch zijn dat je elkaar uit liefde hierin tegemoet wil komen en je elkaars wensen belangrijk vind.
jesusmysavior
*verwijderd*
refoweb
Beste jesusmysavior,

Het probleem is niet opgelost door te wijzen op een eventuele zonde. Sterker nog, waarschijnlijk maakt dat het alleen maar erger. Je toevoeging werd dus verwijderd.

Groet,
Refoweb
DEQ
Het is best een moeilijk probleem waar veel huwelijken mee te kampen hebben, althans één van de echtelieden. Je kunt, zoals mevrouw Rots al aangaf naar je huisarts gaan om een verwijzing naar een seksuoloog.

Wat ook kan helpen is het vinden van christelijke boeken over het huwelijk die je helpen om je huwelijk gezond te maken en gezond te houden. God wil zo graag dat we genieten van het huwelijk dat Hij ons geeft. Als er geen gesprek mogelijk is, dan is het wellicht de moeite waard een boek van jouw keuze te voorzien van geaccentueerde passages of zinnen, die jou aanspreken (over jouw situatie) en dan het boek in zich zichtveld, geopend op de bladzijde van een gemarkeerde passage of zinnen. Het wekt wellicht de nieuwsgierigheid van je echtgenoot/echtgenote: "Wat leest hij/zij? Waarom is deze passage geaccentueerd?"

Als er (stiekem) interesse bestaat dan kan dat een opening zijn voor een gesprek...

Ik wens je veel wijsheid, maar vooral alle liefde die je nu ontbeert...