Porno kijken van man maakt me kapot

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van begin 30, getrouwd en samen hebben wij kinderen. Regelmatig betrap ik mijn man op het zoeken naar porno of erotische onderwerpen. Soms biecht hij het ook zelf op. Het maakt me zo kapot en onzeker. Door deze dingen heb ik ook amper tot geen liefde meer voor mijn man. Het zal er vast nog zijn, maar ik voel het niet. Alleen maar boosheid en angst om weer die pijn te voelen. We vrijen hierdoor ook minder omdat ik geen zin heb of totaal blokkeer. Puur omdat ik mezelf niet op mijn gemak voel. Wat moeten we doen?

Antwoord

Beste mevrouw,

De vraag is duidelijk en het probleem wat u aandraagt is ook helder verwoord. Het is tussen u en uw man geen geheim dat hij porno kijkt of erotische sites opzoekt. Ondank dit weten, waarbij ik ervan uit ga dat hij ook uw gevoelens daarover kent, stopt het niet.

Mijn eerste vraag is of uw man zelf het kijken naar porno of erotische sites problematiseert. Daarbij de vraag of hij zich ook verantwoordelijkheid voelt voor het onderlinge verminderde seksuele inmiddels problematische contact. Het kijken en bevredigen via porno mag ook nooit een excuus zijn voor andere achterliggende problemen. Dan is het belangrijk om daarmee aan de slag te gaan.

Omdat u aangeeft boosheid te voelen en pijn zit u mogelijk in de positie dat u gaat vermijden om het maar niet te hoeven voelen. Duidelijk is dat u zich om begrijpelijke redenen niet veilig voelt bij uw man op het gebied van intimiteit en het delen ervan.

Ik denk dat u helder en duidelijk moet zijn naar uw echtgenoot. Dat u hem moet vertellen dat u zijn gedrag afkeurt en dat zijn gedragingen ernstige gevolgen hebben voor uw eigen gevoelens en de gevoelens voor hem en uw gezamenlijk huwelijksleven. Het zou oprecht fijn zijn als uw man het probleem serieus zou nemen en zich realiseert dat zijn gedragingen ernstige gevolgen hebben voor het huwelijksleven. Dat kan dan mogelijk het begin kunnen zijn van het toewerken naar het aanpakken van de problemen en herstel. Hierbij hebt u samen mogelijk externe hulp nodig om het huwelijk weer als veilig en verbonden te kunnen gaan voelen.

Als u man uw bezwaren niet serieus neemt is het lastiger. In dat geval raad ik u aan om voor uzelf externe hulp te zoeken en dat ook aan uw echtgenoot meldt met de mogelijkheid dat uw man daar hopelijk bij aan gaat sluiten.

U vraagt heel concreet: “Wat moeten we doen?” Met bovenstaande aan de gang gaan, het liefst gezamenlijk, maar indien nodig zet u zelf de eerste stap.

Ik wens u Gods zegen toe en een huwelijk zoals God het bedoeld heeft, zij aan zij in liefde en trouw verbonden.

Kees den Hamer,

Psychotherapeut-BIG/Seksuoloog NVVS

Lees meer artikelen over:

porno