Pijn om pornokijkende man

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Beste dominee. Na zeven jaar huwelijk ben ik er op een enorm vervelende manier achtergekomen dat mijn man pornografische filmpjes en beelden kijkt en zich hierbij ook bevredigt. Op seksueel gebied kon hij altijd bij mij terecht, ook heeft hij al deze jaren veel gelogen. Als ik hem wel eens vroeg wat hij keek, werd hij boos. Want ik vertrouwde hem niet... Achteraf valt alles op zijn plek. Alle verdachte momenten. Ik dacht zelf echt dat we het goed hadden samen. Alles voelt nu als een leugen.

Mijn man zegt vreselijk spijt te hebben en het nooit meer te doen. Maar toen ik hem zei dat ik wilde dat hij zijn telefoon zou vervangen voor een oud model en ik hem vroeg om hulp te zoeken voor deze verslaving, zei hij dat hij nu kan stoppen juist omdat ik het weet. En dat ik hem echt kan vertrouwen. Hij is enorm verdrietig om de pijn die hij mij heeft aangedaan... Nu durf ik hem eigenlijk niet te vertrouwen. Als hij dit nog één keer doet ga ik echt bij hem weg. Hij heeft zo lang zo veel en vaak gelogen. En als ik nadenk over de beelden die hij gezien heeft... Ik weet niet of ik hem dit ooit kan vergeven. Mag je scheiden in deze situatie? We hebben samen kinderen. Ik kan echt niet begrijpen dat hij ons huwelijk zo op het spel heeft gezet.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor de openheid waarmee je met deze vraag naar voren komt. Beter gezegd: vragen, meervoud. Ik besef heel goed dat dit ook een soort wanhoopskreet is, een roep om hulp.

De situatie die je schets lijkt op een bepaalde manier eenvoudig of in elk geval helder:
(even geobjectiveerd weergegeven, alsof het over iemand anders gaat):
• Man kijkt porno,
• wil dat uiteraard verbergen (want het is niet zo verheffend) voor zijn vrouw,
• zo ontstaat wantrouwen en verdenking,
• dit schaadt uiteraard de huwelijksband daar deze immers op vertrouwen is gegrond.
• De man is ontdekt,
• dan geeft hij het ook toe, betoont spijt en vraagt nieuw vertrouwen.
• De vrouw wil garanties dat haar vertrouwen niet opnieuw geschaad zal worden.
• Het voelt als echtbreuk (“alles voelt nu als een leugen”) en de gedachte aan echtscheiding komt daardoor naar boven.

Er zijn nog meer vragen, zoals die naar de plaats van de seksualiteit binnen het huwelijk:
• De vrouw zegt dat haar man altijd bij haar terecht kan als het gaat om seksualiteit;
• De behoefte aan seksualiteit is klaarblijkelijk voor de man groter dan de vrouw beseft of dan de man naar haar toe aangeeft;
• Daarom zoekt hij een uitlaatklep in het porno kijken inclusief masturbatie.

Beste vraagsteller, ik vind dit een ernstige situatie die vraagt om goede en professionele hulp, zowel in pastoraal opzicht als in relatie-therapeutische begeleiding voor jullie beiden. Zowel het een als het ander kan ik niet via de vragenrubriek van Refoweb aan jullie geven, want dit vraag persoonlijk contact, gesprekken, terugkoppeling en gezamenlijk gebed.

Dus dat is wat ik je dringend adviseer: zoek die hulp en begeleiding. Laat je man jouw vraag en mijn antwoord ook lezen. Zeg dat je elkaar niet kwijt wilt raken, maar dat je zo niet verder kunt en dat je samen aan je relatie wilt blijven werken. Voor de kinderen, maar ook voor elkaar en voor je gezamenlijke toekomst. Dingen bespreken en benoemen is een onmisbare voorwaarde en stap één. Vertrouwen moet hersteld worden en bij oprecht berouw zal men de bereidheid tonen om daaraan te werken.

Het lijkt mij belangrijk dat je je in deze zin kwetsbaar opstelt, zodat je man begrijpt dat jij zelf er zonder goede hulp ook niet uitkomt. Een ander soort hulp dan hij nodig heeft, maar je zou zelf ook -neem me niet kwalijk dat ik op dit aspect wijs- de door je man aangerichte schade (ongewild) kunnen vergroten door een opstelling die niet meehelpt in de goede richting. Woorden, houding, gedrag spelen een grotere rol (zowel in een proces van verwijdering als in een proces van herstel) dan wij doorgaans beseffen.

Het gaat erom dat je niet tegenover elkaar staat en blijft staan (hij tegenover ik) maar je weer met zijn tweeën aan dezelfde kant van de streep komt te staan (wij tegenover probleem).

Dan de vraag uit het slot: mag je scheiden in deze situatie? M.a.w. is porno kijken een Bijbelse echtscheidingsgrond?

Ik heb een tegenvraag: zou het je geruststellen in je geweten als ik “ja” zou zeggen? Het spijt me, maar dat kan ik in mijn geweten niet verantwoorden.

Het woord van Christus in Matth. 5, 27-28 is hier wel aan de orde, waar begeerte en overspel op één lijn blijken te staan in de heilige ogen van God. De Heere graaft naar de diepere begeerten van de mens en legt die bloot. Het is duidelijk dat in dit licht er t.a.v. porno kijken sprake is van een zondige begeerte. Dat dit slecht is voor je huwelijk, dat heb je zelf ervaren. In hoeverre je man zelf ervan doordrongen is hóe slecht dit is, dat kan ik niet beoordelen; maar het is wel nodig dat dit besef er is of komt of zich verdiept. Dat moet je ook de tijd geven en een kans gunnen.

Ik weet wel dat er maar één tevreden is als een huwelijk om deze reden stuk gaat. Dat is de Heere niet. Mijn advies is: de andere weg in te slaan, namelijk teruggaan naar waar je samen bent begonnen: op de knieën, biddend om Zijn zegen en bewaring. Gisteren had ik nog een gesprek met een jong stel dat binnenkort gaat trouwen en we lazen het huwelijksformulier; ook dat gouden zinnetje dat Hij heeft beloofd Zijn hulp en bijstand aan de gehuwden te bewijzen, ook wanneer men dat allerminst (meer) verwacht...

Ik realiseer me heel goed dat ik met het bovenstaande niet je probleem heb opgelost, maar ik hoop wel een richting gewezen te hebben, die omhoog voert (1 Kor. 12, 31). De weg die Paulus in dit laatste vers van 1 Kor. 12 bedoelt, staat in 1 Kor. 13. Geloof, hoop en liefde.

Van harte Gods zegen gewenst, wijsheid, geduld en (herstel van) vertrouwen en zo weer een toekomst samen als man en vrouw, met de kinderen die de Heere jullie samen heeft gegeven, onder Zijn hoede en leiding,

Ds. H. Korving

Tags in dit artikel:

porno