Trouwen volgens Gods wil

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik heb een man ontmoet. Ik ervaar dat God in mijn gedachten heeft gebracht om hem te trouwen. Ik had toen (nog) geen gevoelens van verliefdheid of behoefte aan een huwelijk. Nu ik hem beter leer kennen, heb ik dat wel. Ik heb de vrijmoedigheid om God te bidden voor een huwelijk met hem. Gods wil staat boven die van mij en dat geeft rust en vertrouwen dat het goedkomt, hoe het ook gaat lopen.

We spreken zelden over relaties, maar hebben wel een vertrouwensband. Hoe kan ik duidelijk maken dat Gods wil voor mij duidelijk is, zonder me aan hem op te dringen? Hoe kan ik peilen of God in hem hetzelfde verlangen heeft gelegd? Ben ik er niet te vroeg mee om het op de man af te vragen? Ik ben bang de vriendschap (tijdelijk) kwijt te raken.

Wat is qua inzichten over de toekomst nodig voordat je een relatie aan kunt gaan? Ik heb namelijk het gevoel dat huwelijken heel kwetsbaar zijn en alleen een huwelijk met God zal standhouden. Als ik kijk naar mijn ongehoorzaamheid kan ik daar soms bang voor zijn, omdat ik geen goede echtgenote denk te kunnen zijn.

Vriendelijke groeten een twintiger.

Antwoord

Beste twintiger,

Gods wil is voor u duidelijk, schrijft u. En toch bent u bang de vriendschap kwijt te raken. Eerlijk gezegd proef ik daar een tweedeling in. Want hoe kunt u nu bang zijn als u ook zekerheid meent te hebben? Hóe u Gods wil ervaart en erop vertrouwt dat het goed komt, hoe een en ander ook zal gaan, is derhalve cruciaal. Áls Gods wil daadwerkelijk boven de uwe staat, zoals u schrijft, laat dan ook vertrouwend op Hem de toekomst open. Waarbij u ogen en oren openhoudt. Lettend op de tekenen die Hij ongetwijfeld geeft in de omgang met vriendlief. Ofwel, om uw woorden te herhalen: Gods verlangen in hem peilen. Dat vergt geduld, openheid en eerlijkheid naar elkaar toe terwijl u elkaar steeds beter leert kennen, waarderen en liefhebben. Dat heet groei. En dat heeft tijd nodig.

Ja, huwelijken zijn kwetsbaar. Een huwelijk is dan ook geen statisch geheel, maar verandert mee met de partners die tijdens hun leven samen en ook persoonlijk van alles meemaken dat de relatie beïnvloedt. Wat nodig is qua inzicht over de toekomst is dan ook simpelweg: vertrouwen. Vertrouwen op Gods leiding. Vertrouwen in elkaar. Gemakkelijk gezegd en zo ontzettend moeilijk om te hèbben cq. vast te houden, omdat er geen ‘controle’ is. Er is wèl verantwoordelijkheid, want het leven is natuurlijk niet een soort van noodlot of bestaat slechts uit doemscenario’s. Ìn die verantwoordelijkheid ligt tegelijk ook de mogelijkheid van het maken van keuzes verankerd. Denk hier maar eens rustig over na, terwijl een huwelijk nog niet aan de orde is. Mooi gespreksonderwerp ook, voor sámen!

Marijke Rots

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Tags in dit artikel:

Gods leiding
1 reactie
drj
Misschien is de praktische weg, hem wat langer aan te kijken, iets dichter bij hem te staan etc., om te kijken of de vriendschap zich tot verliefdheid en liefde ontwikkelt.

Het is heel mooi, dat je hem als toekomstige man op het oog hebt, maar als het Gods wil is, dan zullen je pogingen tot uitbouw van de relatie succes hebben. Zo niet, dan wacht er iets anders op jou.

Het is overigens een goed teken, dat hij tijd met je doorbrengt. Misschien zijn jullie op dit moment allebei verlegen...