Hoogtepunt na trouwen

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

Een paar maanden geleden zijn wij getrouwd. In onze verkeringstijd bevredigden wij elkaar regelmatig met de hand en kwamen dan beiden tot een orgasme (hoewel ik niet altijd). Nu we getrouwd zijn, is het voor mij veel moeilijker om klaar te komen. Mijn man stimuleert mijn clitoris en soms lukt het wel. Dat is voor ons beiden (zeker ook voor mijn man) fijn. Vaker echter, lukt het niet. Dan lijkt het wel of ik teveel geprikkeld word. Het is vergelijkbaar met het gevoel van aanraken van de clitoris, net na een orgasme. Dat vind ik ook niet prettig. Zelf denken wij dat het misschien met de "spanning" te maken heeft die er in onze verkeringstijd bij hoorde. Kunt u hier misschien iets meer over zeggen? En ons adviezen geven?

Antwoord

Jullie punt is heel herkenbaar voor veel stellen, die pas getrouwd zijn. Inderdaad is de seksualiteit nieuw en spannend in de verkeringstijd. Daardoor bereik je makkelijker een hoogtepunt. Binnen het huwelijk is de situatie meer voorspelbaar en dus minder spannend. Het is goed om dit te realiseren en de doelen wat lager te stellen. Ook is het belangrijk om bij elkaar af te stemmen wat ieder prettig vindt bij het vrijen: je kunt de ene keer dan meer aan de wensen van de een voldoen en de andere keer meer aan die van de ander. De vrouw heeft over het algemeen langere tijd nodig om opgewonden te raken; vaak begint dit al met het krijgen van positieve aandacht en een stukje zorg (dus al voor het seksuele spel); de man wordt al veel sneller seksueel geprikkeld.

Het is van belang om als vrouw goed duidelijk te krijgen hoe je meer zin krijgt en vervolgens opgewonden wordt: dat gaat dus niet gelijk op met de zin bij de man. Sommige vrouwen genieten erg van zorgvuldig en met aandacht gestreeld worden. Ze kunnen zelf het beste zeggen waar ze gestreeld willen worden, bijvoorbeeld op de rug of in de hals of op andere plekken. Te snel contact met de geslachtsdelen kan negatief werken, dat kan opwinding zelfs blokkeren. Pas als er behoorlijk wat opwinding is kan streling van de geslachtsdelen prettig gaan voelen. Het is een goed hulpmiddel om de clitoris met de hand te stimuleren omdat vaak bij penetratie niet vanzelf een orgasme ontstaat bij de vrouw. Wellicht kun je gebruikmaken van de adviezen in het boek “Samen Genieten”, gids voor groei in je seksuele relatie, onder redactie van Piet Wagenaar.

Betsy Westeneng, psychotherapeute/seksuologe NVVS, werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk