Geloofsvertrouwen

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Hoe is er geloofszekerheid te krijgen uit vrije genade van God? Er wordt vaak gewezen dat je moet rusten op Gods beloften en het werk van Jezus Christus. Maar hoe weet je of deze beloften voor jouw gelden? Dat kan alleen door het ware geloof toegepast worden. Als je die genade niet kent en ongelovig bent, welke hoop is er dan nog?

Antwoord

De zekerheid wordt door de vraagsteller “geloofszekerheid” genoemd. Daar zit het probleem én de oplossing.

Het probleem: buiten geloofsvertrouwen om is er geen zekerheid te krijgen met betrekking tot je zaligheid; evenmin met betrekking tot het adres van Gods beloften. Redeneren helpt hier niet.

De oplossing: in geloofsvertrouwen heb je zekerheid met betrekking tot je zaligheid; eveneens met betrekking tot het adres van Gods beloften - voor allen immers die geloven. Redeneren is hier niet meer nodig.

Wat is nu geloven? Vanuit het Hebreeuwse woord (hè-emin): je laten zaligen, je laten dragen, God laten werken. Vanuit het Griekse woord (pisteuoo): je onvoorwaardelijk aan de Heere overgeven en toevertrouwen.

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

geloofsvertrouwengeloofszekerheid