Meer inzicht in ernst van mijn zonden

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Hoe krijg ik meer inzicht in mijn zonden en de ernst daarvan? Er wordt vaak gesproken over het belijden van je zonden, maar om eerlijk te zijn zie ik ze gewoon niet bij mezelf. Ik heb wel een algemeen gevoel dat ik tekortschiet naar God toe, maar ik kan aan het einde van de dag vaak geen specifieke zonden aanwijzen.

Ook als ik de Tien Geboden erbij pak blijf ik het lastig vinden. Het komt niet verder dan, “ik ben weleens ongehoorzaam geweest aan mijn ouders”, of, “ik geef te weinig aan anderen.” En áls ik al een specifieke zonde zie, dan vind ik het wel ‘erg’ maar ik voel niet een diepe pijn of echt berouw. Hoe kan ik hier meer inzicht in krijgen?

Antwoord

1 reactie
Sma
Volgens mij draai je het om. Als je je leven in Gods handen legt en jezelf aan Hem toevertrouwt, word je Zijn kind. Als Vader gaat hij je, door Zijn Geest, laten zien wat er niet deugt aan je leven. Hij legt Zijn vinger op de pijnlijke plek. Omdat je in Zijn licht bent, ga je ineens zonden en zondige patronen zien in je leven. En die mag je belijden.

Denk aan ramen wassen. In het donker doe je dat niet. Op een druilerige dag kun je ze aardig schoon poetsen. Maar... als de zon erop schijnt, zie je pas echt hoe vuil ze zijn.

Vertrouw op Hem!