Verleden van misbruik komt naar boven

C. den Hamer / 3 reacties

Vraag

Anderhalf jaar geleden ben ik getrouwd met een lieve man. Tenminste, dat was hij toen we trouwden. De laatste maanden komt mijn verleden van misbruik steeds meer naar boven. Hier raak ik door verward. Ik heb het altijd voor mezelf kunnen houden en ik kon er goed mee omgaan, maar dit vergaat mij steeds moeilijker. Daarbij komt dat mijn man dezelfde houding aan het aannemen is als mijn vader (die mij misbruikte ). Het lijkt of ik dit makkelijk verwoordt, maar het tegendeel is waar. Voor mijn gevoel loop ik tegen een muur op en ik weet niet hoe ik verder moet en of ik wel verder wil met mijn man. Ik heb er genoeg van om steeds in angst te leven. Weet u wat ik kan doen om mijn man onderdanig te zijn en hem toch te laten zien dat ik zo niet verder wil? En hoe kan ik verder? Alvast hartelijk bedankt voor uw tijd en antwoord.

Antwoord

Allereerst zou ik je willen vragen of je man op de hoogte is van het misbruik dat plaats heeft gevonden? Je meldt namelijk dat je het altijd goed voor jezelf hebt kunnen houden. Als dit het geval is kan hij ook niet weten wat er allemaal in je hoofd om gaat en welke gevoelens er bij jou boven komen als hij een beroep doet op seksueel contact.

Het lijkt er op dat het misbruik ook voor jezelf nog niet een bespreekbare plek heeft en je steeds maar probeert om de herinneringen eraan weg te duwen. Dat is overigens begrijpelijk. Wat er destijds heeft plaatsgevonden had nooit mogen gebeuren. Een vader hoort veilig te zijn, ook in seksueel opzicht, voor zijn kinderen. De vraag is natuurlijk of je man in werkelijkheid echt dezelfde houding als je vader aan het innemen is. Ik sluit niet uit doordat hij een beroep doet op seksualiteit (wat past in een relatie tusen man en vrouw die van elkaar houden) er daardoor oude, niet gewenste, herinneringen getriggerd worden die zich vermengen met wat er nu aan seksualiteit tussen jullie plaats vindt. Niet zeldzaam is dat daardoor verwarring, herinnering en vervolgens afkeer onstaat, juist naar je partner die immers een aantal zelfde handelingen pleegt als vader en daarbij zijn verlangen en opgewondenheid laat zien. Het verschil is echter dat je man dit beroep doet in een context waar het normaliter ook thuis hoort.

Het lijkt dan ook goed en wenselijk dat je voor het misbruik wat heeft plaats gevonden professionele hulp zoekt. Dan kun je het misbruik een andere, voor jou in de actualiteit, minder beschadigende plaats leren geven, waardoor er meer ruimte kan ontstaan om de seksualiteit tussen man en vrouw meer te kunnen toeeigenen als een door God gegeven geschenk wat ook fijn en veilig kan zijn. Tob niet langer alleen hier mee rond. Het mag toch niet zo zijn dat je voortdurend in angst moet leven en tijdens de gemeenschap die plaats vindt steeds herbelevingen ervaart over wat er in het verleden heeft plaatsgevonden. Je hebt nu de eerste moedige stap gezet om het anoniem bespreekbaar te maken en nu nog het vervolg. Eleos is een christelijke instantie die hierin je hulp zou kunnen bieden voor jou en ook je echtgenoot.

Kees den Hamer

C. den Hamer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Zwolle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeut/Seksuoloog NVVS, GGZ Cruciaal

Tags in dit artikel:

seksueel misbruik
3 reacties
Roozemond
Je verleden open maken doet ontzettend veel pijn maar is echt noodzakelijk.
Ik ben door hetzelfde heengegaan maar ben nu echt gelukkig met mijn man en we zijn echt ver in de verwerking, al komen er nog steeds stukjes van die vreselijke puzzel naar boven die nog niet verwerkt zijn.

Het is voor je man eveneens vreselijk om dit te verwerken, maar het kan jullie zo naar elkaar toe brengen.

Echt, vecht er voor en kies niet de weg van je man verlaten.

Dat je genoeg hebt van in angst leven, begrijp ik heel goed, maar er is echt een weg naar bevrijding!!

Zoek ajb hulp bij mensen die een levende relatie hebben met God...
Bid voor je/jullie.
Samanthi
Ik sluit hier volledig bij aan
kneusi
veel sterkte vragensteller, ik hoop dat je samen de juiste hulpverlener mag vinden, en dat je samen naar elkaar toe mag groeien! juist in nood weet je wat je aan elkaar hebt!echte liefde zoekt zichzelf niet. ga samen op de knieen .en alle goeds toegewenst!