Kerkkeuze voor onkerkelijke collega

Ds. M.F. van Binnendijk / 1 reactie

Vraag

Een totaal onkerkelijke collega van mij is heel geïnteresseerd in het geloof, maar ze zit met het volgende... Bij mij in de buurt zijn wel zes verschillende kerken, hoe kan ik weten wat de juiste kerk is? Waar moet ik heen? Waarom zijn er zoveel verschillen tussen evangelischen, (reformatorische) baptisten, gereformeerden, roomsen, protestanten, enzovoort. Moet ik overal diensten bezoeken en me laten leiden door waar ik me het beste thuisvoel? Hoe kan ik als totaal buitenstaander een keuze maken tussen al die soorten kerken? Er is toch maar één God? Hoe kan ik haar hierin helpen?

Antwoord

Een antwoord op deze vraag is tegelijk eenvoudig als complex. Eenvoudig, in de zin dat je dáár moet zijn, waar 1. het Woord zuiver wordt verkondigd (en ik zeg er nadrukkelijk bij: in eigentijdse maar wel stijlvolle taal), waar 2. de sacramenten van doop en avondmaal (allebei “heilig”) bediend worden; en waar 3. de kerkelijke tucht op een Bijbelse manier wordt uitgeoefend... Schrik niet van dat laatste! – Dit zijn dé drie kern-elementen van de “ware kerk van Christus op aarde” (zie ook onze belijdenisgeschriften).

Maar nu... die zes kerkgenootschappen in de buurt. En dat voor een onkerkelijk iemand. Dat maakt de zaak meteen wat complexer.

Ik kan niet inschatten of uw collega sowieso een link kan of wil leggen tussen “het geloof” en “die-en-die kerk”. Interesse in geloof is één ding. Er zijn geloven te over in heel Gods wijde wereld. Complex... En om nu een “totaal onkerkelijke college” juist bij en binnen een kerk te krijgen, klinkt in mijn oren wat tegenstrijdig. Tenzij met onkerkelijk bedoeld wordt: kerk-onwennig?

Complex ook, omdat het bovenmatig pretentieus zou klinken, te beweren dat de ene kerk “het ware en zaligmakende geloof predikt” en een andere niet. We hebben ook te maken met ligging en modaliteit. Kleurverschil, accentverschillen, om het nog voorzichtig uit te drukken. Alleen al binnen de vanouds ‘vaderlandse kerk’, de Hervormde Kerk (tegenwoordig opgegaan in de PKN) waren en zijn diverse stromingen met zijn vele nuanceringen en accentueringen.

Ik wil niet in het cliché vervallen, dat bepaalde (afgescheiden) kerken en groeperingen valse kerken zouden zijn, waar zij zich veeleer onderscheiden door ‘accentueringen met het gewicht van beton’. Ook binnen de PKN kun je te kust en te keur terecht van links naar rechts, van zwaar naar licht, en nog veel meer daar tussenin.

Als ik tóch wat richting (!) mag geven aan een antwoord op de vraag, dan vanuit mijn persoonlijke ervaring. Dáár voel ik mij thuis, waar een uitgebalanceerde prediking is van zonde en genade, recht en vrijspraak, wet en evangelie, trinitarisch (= theologisch, christologisch en pneumatologisch), actueel, bij de tijd en niet in het minst: verstaanbaar (dat is: begrijpelijk naar zowel inhoud en taalgebruik). Als voorganger probeer ik deze elementen persoonlijk en op een persoonseigen manier vorm en inhoud te geven.

Als predikant met een diepgewortelde liefde voor de hervormd-gereformeerde traditie, ben ik dan ook geneigd te zeggen: “Let op bovenstaande, maar volg ook je hart; luister naar Zijn roepstem; zoek een gemeente - als het kan in de buurt waar je woont. Zoek een gemeente, waar niet eenzijdige of consumptief aandacht is voor óf de dienst, óf de preek, óf de prediker, óf de traditie. Maar waar ook en juist aandacht is voor de gemeenschap en het pastoraat, voor de liturgie en de eredienst. Aandacht voor God én de naaste. Daarbij blijven we gericht op het naleven van de verkondiging van vrije genade, die wij met elkaar belijden en vieren, elke zondag weer, en dat wij onderstrepen bij doop, belijdenis en avondmaal.

Ds. M. F. van Binnendijk,
Rotterdam

Lees meer artikelen over:

contact met niet-gelovigekerkkeuze
1 reactie
Jaleco
Het is soms minder ingewikkeld dan het lijkt.
Zelf zat ik met hetzelfde probleem - onkerkelijk (wel christelijk) - opgevoed. Naar welke kerk moet je gaan? Je neiging is in eerste instantie om het 'midden' te zoeken, maar eigenlijk voelde ik me nergens thuis. Het leek me overal een soort toneelstuk. Logisch, als je er niet mee bent opgegroeid.
Maar er is er Één die weet waar jij thuishoort (dan kan voor een ander weer iets anders zijn). Hij weet wat jij nodig hebt. En Hij heeft als geen ander hart voor de onwetenden. Dus, mijn advies is: laat die persoon het aan de Heere God vragen.
Jacobus 1
5 En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij [ze] van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden.
6 Maar dat hij [ze] begere in geloof, niet twijfelende; want die twijfelt, is een baar der zee gelijk, die van den wind gedreven en op en nedergeworpen wordt.
7 Want die mens mene niet, dat hij iets ontvangen zal van den Heere.

Mijn tweede keus was een gemeente met een redelijk zuivere prediking (dacht ik), maar een gemeente die me nauwelijks groette. Ik smeekte de Heere of Hij me meer aansluiting in de gemeente wilde geven.
Maar in plaats daarvan bracht Hij me in een andere gemeente, waar het Woord wel zuiver bediend werd (en toen kwam ik erachter dat de vorige gemeente het Woord eenzijdig bediend werd).
Zo kun je je lijstje met punten (zuivere Woordbediening, etc) wel afvinken, maar je hebt zelf ook nog een bepaalde bril op, de eigentijdse of ouderwetse bijvoorbeeld.