Geen zondenkennis hebben

Ds. J.L. Schreuders / 4 reacties

Vraag

Wat als je geen zondenkennis hebt maar wel bij Hem wil horen?

Antwoord

Een zeer korte vraag, die nog niet zo gemakkelijk te beantwoorden is , juist omdat zij zo kort is. Je hebt geen zondenkennis, zo blijkt uit de vraag. Wat bedoel je: helemaal geen, of onvoldoende, je voelt er veel te weinig van? Dat maakt allemaal heel groot verschil.

Je zegt: die heb ik niet. Helemaal dus niet. Maar waarom zou je dan wel bij Hem willen horen als Hij nu juist bij uitstek de Zaligmaker van zondaren is? Als je kerngezond bent dan heb je toch ook geen enkele behoefte naar de dokter te gaan. Dan vind je het voldoende te weten dat er een dokter bestaat die je in geval je hem ooit eens nodig zult krijgen kunt consulteren. Meer niet. Zo kan ik mij nauwelijks voorstellen wat ik met Jezus aan zou moeten als ik geen zonden had. Dan zou ik hooguit zeggen: Misschien dat ik Hem in de toekomst nog eens nodig krijg. Als dat bij jou zo ligt, dan wens ik je maar een ding toe: dat is, dat je met je  zonden bekend wordt gemaakt, zodat je Christus daarvoor nodig krijgt. Als Verzoener en als Vernieuwer, want voor beide hebben we enige kennis van zonde en schuld nodig.

Anders ligt het als je bedoelt: het leeft voor mijn besef niet sterk. Ik heb geen hartelijk berouw  en ik vind dat ik er veel meer van zou moeten voelen. Daarom vind ik dat ik moet zeggen, dat ik geen zondenkennis heb, want ik vind het niet de moeite waard om dit zondenkennis te noemen.

Is dat het geval dan twee dingen: je mag altijd om ontdekking aan zonde en schuld vragen. Je moet je leven maar vlak naast de heilige wet van God leggen. Je moet maar eens overwegen hoe de Bijbel over ongerechtigheid en over onze verlorenheid spreekt. Als de Heilige Geest zich daarbij voegt , dan kan ons dat niet langer koud laten. Dat is onmogelijk.

Bovendien: Als je meent dat je nog te weinig zondenkennnis hebt, dan moet je dat toch niet van Christus vandaan houden? Ook met een geringe zondenkennis ben je bij Hem welkom. De Bijbel noemt geen maat of graad. Ook is zondenkennis niet een voorwaarde om tot Hem te komen. Het is slechts de weg waarin en waarlangs mensen Christus vinden. Dus wij moeten niet denken: Als ik maar veel meer van kennis van zonden had, dan... Zeker is het niet verkeerd om naar meer zondenkennis te staan, maar wacht niet tot het voldoende is, want dat is het namelijk nooit. Ook bij een nog maar geringe kennis van zonden heb je de Heere Jezus al nodig. Het is goed terstond tot Hem te vluchten...! Dat zul je daarna dan nog vaak moeten herhalen.

Ds. J. L. Schreuders, Aalst

Lees meer artikelen over:

zondekennis
4 reacties
MartenGerrets78
Ik zou zowel ds. Schreuders als de briefschrijver hartelijk willen adviseren om in het licht van de gestelde vraag 'de Christinnereis' van Bunyan te lezen. Christinne ging immers om heel andere redenen op reis ging dan Christen.
Christen ontvluchtte met een pak met zonden op zijn rug het toekomende oordeel, terwijl de reden voor Christinne om uit de stad Verderf te vluchten 'slechts' was dat zij jaloers was op Christen en op de plaats waar hij mocht komen!
Mijn eerste gevoel bij het lezen van de Christinnereis was dat Christinne veel 'makkelijker' in het nieuwe Jeruzalem kwam dan Christen, omdat ik zelf veel meer een Christenreis heb gekend!
Later, door vele ontmoetingen met ‘bekommerden’ heb ik mogen leren dat dit echter bij uitstek de verschillende wegen tekent die God met Zijn kinderen houdt!

Bunyan, die zelf de Christenreis heeft afgelegd, en daardoor dit prachtige boek zo schitterend heeft mogen schrijven heeft, vermoedelijk als gevolg van de praktijk in zijn pastoraat, later de Christinnereis geschreven.
Dit getuigt niet alleen van een groot inzicht van Bunyan in Gods handelen met 'Christenen', maar ik zie het persoonlijk als bijzondere genade van God voor 'verbonds' kinderen, die worstelen met dezelfde vraag als de briefschrijver.
Christinnen gaan de gang van 'Christen' echter nooit begrijpen, omdat zij 'Christinnen' zijn. Dit moeten wij als ‘Christen’ daarom ook niet van hen vragen.
Kennis van beide wegen is nodig om met zegen te mogen functioneren als wegwijzer voor Gods pelgrims.

Van harte Gods licht en genade toegewenst en ik hoop dat ik u met deze aanvulling van dienst mocht zijn.
Johannes3vers16
Beste vraagsteller, begin eens niet om te vragen naar zondekennis maar ga eerst naar Hem en dan komt de rest echt vanzelf. Lees Jeremia 31:19 "nadat ik bekeerd ben heb ik berouw gehad", dus draai de "dingen" niet om, maar KOM!
Rozijn
@Johannes3vers16:
Lees Jeremia 3:
12 Ga henen, en roep deze woorden uit tegen het noorden, en zeg: Bekeer u, gij afgekeerde Israël! spreekt de HEERE, zo zal Ik Mijn toorn op ulieden niet doen vallen; want Ik ben goedertieren, spreekt de HEERE. Ik zal den toorn niet in eeuwigheid behouden.
13 Alleen ken uw ongerechtigheid, dat gij tegen den HEERE, uw God, hebt overtreden, en uw wegen verstrooid hebt tot de vreemden, onder allen groenen boom, maar gij zijt Mijner stem niet gehoorzaam geweest, spreekt de HEERE.
14 Bekeert u, gij afkerige kinderen! spreekt de HEERE, want Ik heb u getrouwd, en Ik zal u aannemen, een uit een stad, en twee uit een geslacht, en zal u brengen te Sion.
15 En Ik zal ulieden herders geven naar Mijn hart; die zullen u weiden met wetenschap en verstand.

Bekering en schuldbesef moet je niet in een volgorde willen plaatsen. Noch de ene kant op, noch de andere kant op. Ze gaan hand in hand!
gjvanleeuwen
Vooral de reactie van MartenGerrets78 is mij uit het hart gegrepen! Ook hierin dient "onderscheidenlijk" (separerend) gesproken te worden.... Ik hoop en wens, dat vele ambtsdragers hiervan kennis zullen nemen!
Graag geef ik m.b.t. dit onderwerp nog even wat pastorale citaten door:

1. Ralph Erskine n.a.v. Ez. 16 vers 63 : " Hoe kunt u komen tot het oprecht gedenken van uw zonden en tot een ware boetedoening over uw zonden? Wel, de grote en voorname plicht om u te verootmoedigen is, een blik te werpen op een verzoend God.
Wilt u tot een heilige schaamte gebracht worden? O, weet dan en geloof dat God in Christus voor u verzoend is over alles wat u gedaan hebt; weet en geloof, dat er genade voor ons is bij God……

2. C.H. Spurgeon:
"Het berouw zal U Christus niet doen zien,
maar het zien van Christus zal berouw bij u wekken…
Gij moogt van berouw geen Christus maken,
maar gij moet opzien tot Christus om berouw te verkrijgen ………"

3. Robert Traill:
“Er wordt geen mens bekeerd en een gelovige gemaakt, dan door een openbaring van Jezus Christus. Een mens kan ontwaakt zijn door een gezicht van Gods heerlijkheid; hij kan gealarmeerd zijn door een gezicht van zonde en hel; hij kan uit de slaap der gerustheid ontwaakt zijn door de donderslagen van de Sinai, maar hij wordt nooit bekeerd en een christen genaamd dan door een openbaring van Jezus Christus, heerlijk zijnde in de klederen Zijns heils”.

4. Th. Avinck:
“Ik ben niet genoeg overtuigd”
Antw.:
Behoort dan het openen der blinden ook tot het zaligen of niet?
Behoort het kennen van zonden, en vanwege de zonde een walg
en mishagen aan zichzelf te hebben tot het werk van zaligen of niet?
Ik denk van wel.
Dan moet gij het daarom naar Christus wenden en zulks niet
in eigen persoon eerst willen verrichten eer gij tot Christus komt!

G.J.vanLeeuwen@kliksafe.nl