Christenen beïnvloed door de tijdgeest

Ds. A. Simons / 1 reactie

Vraag

Ik waardeer deze website enorm, mijn complimenten. Er is iets wat ik mij afvraag. In onze westerse wereld hebben wij als christenen een behoorlijk comfortabel leven. We hebben godsdienstvrijheid. We mogen naar de kerk en wij zijn vrij op christelijke feestdagen. Er zijn christelijke scholen. Er is een grote keus uit verschillende kerken. Er zijn christelijke politieke partijen. We worden niet vervolgd, we mogen ons geloof uitoefenen. Daarvoor ben ik zeer dankbaar, maar er is iets wat mij steekt.

Ik ben bang dat we blind zijn geworden. Dat we door de tijdgeest worden beïnvloed. Als ik maar een goed leven heb... Ben ik het niet eens met de kerk dan kies ik wel een andere kerk. Het gaat om mijn gevoel, mijn beleving, mijn perfecte leven... Ik merk dat ik in die zin lauw word in geloof, ik hoef niet afhankelijk te zijn van God want ik heb alles al.

Laatst stelde ik mij het zo voor: wat als ik mijn man verlies, zou ik nog steeds Jezus volgen? Wat als mijn familie niet meer naar mij omkijkt, mijn vrienden mij in de steek laten, mijn huis wordt afgepakt, ik ontslagen word... zou ik nog steeds Jezus volgen? Als ik niet meer welkom ben in de kerk, als ik als uitschot word behandeld. Als ik word vervolgd en opgepakt en mishandeld... zou ik nog steeds Jezus volgen? Ik vind het moeilijk om mij aan het geloof vast te houden als het goed gaat. Zeker, ik ben dankbaar, maar ik neem ook heel veel dingen voor vanzelfsprekend aan. Hoe kun ik hier het beste mee omgaan?

Antwoord

Dank voor uw brief, ik probeer daarop een reactie te geven. U meent dat christenen in deze westerse wereld een comfortabel leven leiden. U vraagt uzelf twee dingen af: Hoe moet ik omgaan met deze welvaart? Vervolgens: Hoe zal de kerk en u eruit zien als we tegenspoed krijgen te incasseren?

De zorgen die u uitspreekt over onze westerse wereld zijn realiteit. De gevolgen brengt u ook onder woorden; we worden beïnvloed door de tijdgeest. We worden lauw in het geloof. Sterker nog, blijven Gods kinderen wel staande te midden van deze wereld als de verdrukking komt?

In de eerste plaats wil ik dit aan u doorgeven: wat bij de mensen onmogelijk is, dat is mogelijk bij God (Lukas 18:27).

In de tweede plaats geloven en belijden wij met psalm 138:8: “De HEERE zal het voor mij voleinden; Uw goedertierenheid, HEERE! is in eeuwigheid; en laat niet varen de werken Uwer handen.”

In de derde plaats weten wij door het geloof dat niets ons kan scheiden van de liefde van Christus (Rom. 8:39). Laat dit ons fundament zijn te midden van alles wat ons overkomt, hetzij moeite, verdrukking of goedertierenheid. Vervolgens wat ik graag met u wil delen is, wat de Heere Jezus zei tegen Zijn volgelingen: “Blijf in mij en gij zult veel vrucht dragen” (Joh. 15:4). Laten we met alles wat ons overkomt dicht bij Hem blijven. De loopbaan lopen, door alle hindernissen heen, ziende op de Overste Leidsman en Voleinder van het geloof (Hebr. 12:2).

In de vierde plaats: laat de goedertierenheden van de Heere ons tot (dagelijkse) bekering leiden (Rom. 2:4). Of zoals die ene Samaritaan die met al zijn weldaden aan de voeten van Jezus boog en God verheerlijkte (Lukas 17:18).

Nog even uw tweede zorg: hoe zal de kerk eruit zien als er verdrukking komt. We kunnen niet vooruit zien, maar we weten dat er zware tijden zullen komen. Corona is nog maar een beginsel van de smarten (Mattheus 24:8). Maar ook nu worden Gods kinderen beproefd en gelouterd door het lijden. Ook vandaag te midden van vele materiële voorspoed trekt Gods kind door deze westerse wereld als een vreemdeling. Hier beneden is het immers niet. Ook vandaag leert God Zijn Kerk te leven uit de hemel en niet uit de dingen van hier beneden (Kol. 3:1). Ook nu kost christen-zijn een prijs. Zo leren ze allemaal hun kruis op zich te nemen en Hem na te volgen ook in deze westerse wereld toch? (Lukas 9:23). Zichzelf te verloochenen, de wereld te doden. Ze zijn immers gestorven aan de wereld, toch? (2 Tim. 2:11/Rom. 6:1-6/ Gal. 5:24/Gal. 6:14).

Ik besef dat ik meer niet gezegd heb dan wel, maar ik hoop dat u wat antwoorden hebt gekregen. God zegene u met Zijn nabijheid. Dan kunt u zelfs door het dal van de schaduw van de dood en hoeft u niet te vrezen (Ps. 23).

Groet ds. A. Simons

Tags in dit artikel:

welvaart
1 reactie
Femke
Misschien een idee en ik denk ook een Bijbelse opdracht om buiten ons eigen comfortabel leventje te kijken. Op zoek te gaan naar recht voor mensen die geen recht gedaan worden. Dat geldt voor mensen dichtbij en ver weg. Ik geloof vast dat er mensen dichtbij zijn die snakken naar hulp, een liefdevol woord. Kunnen wij Gods liefde delen aan mensen die hier behoefte aan hebben. Kijk eens naar deze wereld waar zoveel leed is. Kunnen we ons inzetten, praktisch en biddend, voor hulp. Dit vraagt een open oog, oor en hart. God kan liefde in het hart leggen voor mensen dichtbij of ver weg.
Dan gaat het misschien niet eens om de vraag zou mijn geloof wel staande blijven als ik het moeilijk krijg maar kan ik het geloof op dit moment, waarin God mij zoveel geeft, uitdragen aan mensen om me heen.
Dit zal ook een verdieping aan ons geloofsleven geven omdat we steeds meer gaan merken dat er veel leed is en de welvaart eigenlijk maar een bubbel is waar we ons wel of niet in kunnen blijven bewegen.