Idealistisch of onrealistisch

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik hoop dat Marijke Rots deze vraag wil beantwoorden omdat ze vaak vrij directe adviezen geeft. Ik (meisje) heb een hele lieve vriend waarmee het eigenlijk op alle terreinen binnen de relatie goed gaat. Ik vraag me alleen af of ik zelf niet te idealistisch ben of dat ik 'gewoon' anders in elkaar steek dan mijn vriend. Het is namelijk zo dat we vorige week een gesprek hadden waarin hij aangaf dat hij mij niet echt mist als ik er een paar dagen niet ben. Hij houdt wel van me en laat dit ook zeker merken als ik er ben. Op een of andere manier maakte dit me enorm onzeker en moet ik er veel meer over nadenken dan ik eigenlijk wil. Ik voel me verliefd, wil graag bij hem zijn en mis hem als hij er niet is. Ik ga dan twijfelen: zou hij ook wel echt verliefd op mij zijn? Het maakt me een beetje triest zonder dat ik dat wil, omdat ik zo graag wil dat hij mij wil... (rare zin). Overigens hebben we beiden ook een sociaal leven buiten elkaar om (gelukkig) en is het niet zo dat ik thuis aan het kniezen ben als hij er niet is. Misschien maakt het me onzeker omdat ik in het verleden een vriend had die me belde als hij even niets hoorde, zei dat hij me miste als ik er niet was, en die graag bij me wilde zijn. Ik wil hen natuurlijk niet vergelijken, maar misschien ben ik daar in teveel verwend of zo. Mijn huidige vriend vergeet weleens wat te laten horen en ik wil niet claimend worden/zijn door hem dan continue op de huid te zitten. Zou u mij kunnen helpen of adviseren? Ben ik te idealistisch of onrealistisch? Wat zou mij kunnen helpen om er anders in te staan? Of kan dit gewoon een verschil zijn tussen twee mensen en hoef ik me helemaal niet zo druk te maken? Ik wil natuurlijk niet dat hij tegen mij gaat zeggen dat hij me mist, omdat ik dat zo graag wil horen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je wilt een rechtstreeks antwoord? 'Kauw' dan maar eens een poosje op deze stelling: niet uitgekomen verwachtingen leiden altijd tot (diepe) teleurstellingen!

Als je dat gedaan hebt, lees dan je eigen verhaal nog eens door. Haal tenslotte deze zin er uit en houd die vast: "Ik (meisje) heb een hele lieve vriend waarmee het eigenlijk op alle terreinen binnen de relatie goed gaat."

Wat wil je nog meer?

Het ga je goed,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

onzekerheid
3 reacties
Zaza
Wat heerlijk om te merken dat wij niet de enige zijn! Ik herken heel veel in het verhaal, alleen heb ik niet eerder verkering gehad. Verder had ik het zelf kunnen schrijven. Ik praat regelmatig met vriendinnen over onze relaties en dan merk ik ook dat het bij anderen vrijwel altijd anders is. Dat maakt me dan onzeker. Zij kunnen mijn relatie ook niet altijd begrijpen. Maar als ik dan weer met anderen praat, die zelf ook hun eigen leven behouden, dan denk ik weer: Oh ja... niet iedereen is gelijk. Wij zijn nu eenmaal anders.
En inderdaad... soms zou je willen dat hij je wel miste, maar houdt in je hoofd dat hij wel van je houdt. Juist doordat je allebei je eigen dingen ook hebt en geniet van alle uitdagende dingen in je leven, mis je elkaar ook minder. Dat wil niet zeggen dat het niet goed zit, maar dat je een eigen persoon ook blijft allebei. Met eigen interesse. Dat maakt jullie relatie alleen maar interessanter :D.

Geniet ervan!!! Net als ik. En leg die twijfel zoveel mogelijk naast je neer. Laat vooral je relatie niet bepalen door hoe andere mensen ermee omgaan (of je vorige relatie).
Alexander91
Ik houd er niet zo van, maar ik zal het je toch aanraden. Lees eens een christelijk boek over mannen. Ik zelf vind het boek "de ongetemde man" wel een goede (ben het niet met alles eens, maar de gedachten die hierin beschreven worden zijn interessant). Mannen en vrouwen werken gewoon anders. Kort gezegd: mannen willen er graag op uit gaan. Spannende dingen doen. Actie. Dat wil elke man, zo zijn mannen geschapen. Dit gaat ook heel veel mis, beide kanten op. Het is de moeilijkheid om de balans te vinden als man. Een vrouw is heel anders geschapen. Een vrouw wil zogenaamd gered worden. Elke vrouw wil een man die haar redt. Die alles voor haar over heeft. En die zo erg van haar houdt, dat hij zijn ongetemde(mannelijke) natuur opgeeft en samen met haar elke dag wil gaan zitten breien om het maar lekker cliche en stereotyp te zeggen. Het valt compleet binnen het plaatje wat jij vertelt. Jij wil dat je man alleen maar bij je in de buurt is, en anders houdt ie niet van je. Jouw vriend houdt echter wel van je, maar wil er ook graag op uit gaan. Hij zal jou en je relatie niet in gevaar brengen als jullie van elkaar houden, en hij zal er dan zeker voor je zijn mocht dat nodig zijn. Maar hij volgt ook zijn eigen behoeftes (en denk niet aan seks hier -_-*). Mannen willen voelen dat ze wat te betekenen hebben. Vrouwen willen gewild en gewaardeerd worden.

Hoe dit het beste samen gaat? Nou dan ben je hier goed denk ik. Dat gaat goed, als je die verlangens bij God neerlegt. Eigenlijk hebben we allemaal een vadersyndroom. God wil onze Vader zijn. Neem Hem aan als de ontfermende en reddende Vader.
Cloudsadmirer
Ik dacht gelijk aan het boek: 'de 5 talen van de liefde' van Gary Chapman.
Beste boek die ik ooit gelezen heb over relaties.
Echt een aanrader voor de vragensteller!