Geslachtsdeel laten zien op internet

M. F. (Irma) Roobol-van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

Ik heb op een anonieme chatsite m’n geslachtsdeel laten zien aan een andere jongen. Ik had met dat ik het deed er gelijk spijt van en dus kapte ik het gesprek af. Mijn bedoeling was dat mijn hoofd niet in beeld zou komen, maar dat gebeurde dus wel. Nu heb ik allereerst verschrikkelijk spijt hiervan. Ik voel me heel schuldig, ook tegenover God.

Maar waar ik ook heel bang voor ben is dat die jongen het filmpje deelt op internet. Ook al zegt iets in me dat de kans niet zo groot is omdat hij zich ook even naakt liet zien. Ik snap zelf niet waarom ik dit gedaan heb! Zou iemand me kunnen helpen?

Antwoord

Heel begrijpelijk dat je je zorgen maakt. Alles wat je op internet zet kan zo maar blijven circuleren. Een reden te meer om dit dus niet meer te doen.

Maar er zijn zoveel meer redenen om dit niet te doen. Stel jezelf allereerst de vraag waaróm je het deed. Wat was je drijfveer? Ben je op zoek naar waardering? En wat maakt dat je denkt dat je dat op deze manier krijgt? Je wilt toch gewaardeerd worden om wie je bént, niet om je lichaam? Je wilt toch niet dat anderen je zien als een lustobject?

Ten diepste ben je denk ik op zoek naar waardering, erkenning, gezien worden als persoon, als mens. Misschien voel je je alleen, eenzaam, niet gehoord en was dit een noodgreep om iets van waardering te krijgen die je zozeer mist. Ik ken je niet, maar het zou zomaar een reden kunnen zijn. Wat zit er áchter dit gedrag? Probeer eens goed naar jezelf te luisteren! Wat heb ik ten diepste écht nodig? De behoefte, die hieraan ten grondslag ligt, wordt hiermee niet bevredigd. Sterker nog, je gaat je nog leger en eenzamer voelen.

Bij iemand die jou vraagt om naaktfoto's te sturen gaat het ook niet om jouw persoon! De spanning en de opwinding zijn hierachter de drijvende én de verslavende factoren. Het is goed dat je je dit realiseert. Je krijgt hiermee niet wat je eigenlijk behoeft!

Doe dit alsjeblieft niet meer. Je bent hier te waardevol voor! Zoek iemand die je vertrouwt, waarmee je kunt praten en je kunt uiten hierover. Blijf in ieder geval hier niet alleen mee rondlopen en beloof jezelf dat je dit niet meer doet, je verlaagt jezelf en het geeft je niet wat je verlangt.

Breng het vooral in het gebed bij God! Die niet veroordeelt en je niet afwijst. Die van je houdt om wie je bent! Voor Hem ben je waardevol! Die kracht geeft om dit soort dingen, die slecht voor je zijn, niet meer te doen. Sluit vriendschappen met échte vrienden die jou waardering en erkenning geven. Daar wordt je rijker van! Daar bloei je van op!

Als je hierin echt vast dreigt te lopen, schroom dan niet via je huisarts hulp in te schakelen. Want als je dit laat voortmodderen, krijgt het je in zijn greep. Laat dit een wake-up call voor je zijn! Ga goed voor jezelf zorgen, je bent zoveel méér waard!

Van harte sterkte en Gods hulp toegewenst!

Met hartelijke groet,
Irma Roobol

Lees meer artikelen over:

naakt