Pikante foto’s sturen

J. (Jantine) Stam-van de Beek / Geen reacties

Vraag

Ik ben 16 jaar en ik heb een vraagje. Is het zonde, of beter gezegd, zou je God verdriet doen met het sturen van pikante foto’s (en ook naaktfoto’s) naar jongens (die je wel kent)?

Antwoord

Hoi 16-jarige,

Je stelt een korte vraag. Ik wil je graag antwoord geven op je vraag en zal dat ook doen. Naast een antwoord op je vraag, wil ik ook even stilstaan bij wat mogelijk de achtergrond, het verlangen is bij je vraag en wat je daarin nodig hebt.

Waarschijnlijk overweeg je om iemand (of meerdere personen) foto's te sturen of heb je dit al gedaan en vraag je je af of je er wel mee door wilt gaan. Het is mij niet duidelijk of het gaat om foto's van anderen (bijvoorbeeld van Internet) of om foto's van jezelf. Ook weet ik niet of je je ouders of anderen om advies zou kunnen vragen en/of dit al gedaan hebt.
Je vraagt of je God verdriet zou doen met het sturen van pikante foto's. Daarmee stel je de vraag over zonde, is dit naar Gods wil? Is het waar jouw lichaam voor gemaakt is en bedoeld is door God?

Een betekenis van zonde is ongerechtigheid. Zonde kan ook zijn: het mist zijn doel. Over het doel van je lichaam zegt de Bijbel: “U bent immers duur gekocht. Verheerlijk daarom God in uw lichaam en in uw geest, die van God zijn” (1 Korinthe 6:20). De context van deze tekst gaat over hoererij. Hoererij is o.a. het opwekken van “onwettige lust.” Dat is ook terug te vinden in het woord immorele seks, het ontbreekt aan de moraal. Volgens mij gaat het daarin om de moraal van het huwelijk. Binnen die moraal is seksuele lust een mooie en Bijbelse opdracht.

Het versturen van pikante en naaktfoto's is lust opwekkend (voor mannen). Het is een visuele prikkeling die (over het algemeen) onwillekeurig een opwindingsreactie geeft. Het bloot geven van je lichaam aan een man kan onderdeel zijn van het voorspel, waarna man en vrouw over gaan op penetratie. Een man kan je gaan waarderen om de seksuele opwindingsreacties die het jou bloot geven bij hem veroorzaken. Maar dat wil niet zeggen dat hij jou waardeert om wie jij bent. Het geeft je een suggestie van aandacht en waardering, maar die is gebaseerd op je seksuele aantrekkingskracht en niet op het liefhebben van wie jij helemaal bent. Jij, met je mooie en minder mooie kanten (figuurlijk bedoeld).

Het sturen van pikante foto's (van jezelf) gaat richting hoererij, het straalt uit dat je geïnteresseerd bent in seks (waarschijnlijk bedoel je dat er niet mee en stel je daarom ook deze vraag). Als jij jezelf helemaal geeft en hij zichzelf ook geeft aan jou (wat je doet als je met elkaar trouwt), is het fijn te merken dat je man seksueel opgewonden van je raakt. Maar aan mannen in het algemeen deze seksueel prikkelende foto's van jezelf sturen, maakt dat je wat je voor je man bedoeld is, deelt aan mannen die je niet willen om wie je bent, maar om de seksuele opwinding die je hen geeft. Ik kan me niet voorstellen, dat dit echt is wat je wilt en dat dit je werkelijk het gevoel van liefde geeft waar je misschien naar verlangt. Volgens mij is het dus wel degelijk zonde en heeft God iets beters en mooiers voor je.

Bij het versturen van naaktfoto's is de kans op onvoorziene gevolgen groot. Ik weet uit onderzoeken dat een groot percentage van de jongeren naaktfoto's verstuurt. Helaas kan dit enorme schade opleveren doordat seks los komt te staan van de veiligheid die het nodig heeft. Voorbeelden van (heftige emotionele) schade zijn vernedering, uitsluiting, vervlakking, misbruik, vervreemding, verslaving, etc.

Wat ik heb geleerd van de Heere Jezus, is dat Hij Zijn aandacht zelden richt op de 'buitenkant', op alleen zondige daden. Hij richt Zijn aandacht op ons hart. Hij kijkt naar de nood van binnen. In Markus 7:15 zegt Hij het zo: “Er is niets dat van buitenaf de mens binnengaat, dat hem kan verontreinigen; maar de dingen die van hem uitgaan, die zijn het die de mens verontreinigen.”

Het verlangen om deze foto's te willen versturen, de idee dat het 'gewone' contact niet genoeg is, staat waarschijnlijk niet op zichzelf. Misschien voel je je onzeker en verlang je naar bevestiging, dat iemand echt voor je gaat. Mogelijk verlang je ernaar dat iemand zegt dat je mooi bent of verlang je ernaar dat iemand het waardeert dat je iets aantrekkelijks deelt. Misschien voel je je niet zo stoer en mis je daardoor respect. Misschien heb je de verwachting dat je door het versturen van foto's er meer bij hoort. Misschien hoop je daardoor dat degene waar jij verliefd op bent voor jou zal gaan.

Kan het zo zijn dat je je best alleen voelt? Dat je het mist om je belangrijk te voelen voor anderen? Dat is een heel begrijpelijk verlangen. We zijn niet gemaakt om alleen te zijn, het verlangen om ons te hechten aan anderen is in ons hart gelegd.

Als je dit herkent, zou ik vooral benieuwd zijn naar hoe dit voor je is. En zou ik het je gunnen dat er iemand is die dat weet, die naar je luistert en je verdriet hierover ziet en tegelijkertijd ziet wat jij te bieden hebt. Is er zo iemand, iemand die jou wel eens oprecht vraagt hoe het met je is en geen genoegen neemt met een makkelijk antwoord? Ik denk dat het je helpt als je de verlangens en nood van binnen niet hoeft te negeren of op te lossen maar daar een schuilplaats voor vindt.

Ik wens je moed in je zoektocht, moed om het niet op te geven maar eerlijk te (blijven) kijken naar je verlangens en Gods wil daarvoor. Moed om Zijn zorg daarin te verwachten en meer hulp te vragen als je daar niet uitkomt.

Hartelijke groetjes,
Jantine Stam-van de Beek

Naschrift redactie: Het versturen van naaktfoto's door een minderjarige valt onder kinderporno en is strafbaar. Niet doen dus.

Lees ook: 'Naakt op chatsite'

Lees meer artikelen over:

naakt