Naaktfoto’s verstuurd

M. F. (Irma) Roobol-van der Sluijs / 3 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 16 en ik heb een pittig gênante vraag. Ongeveer drie maanden geleden kreeg ik ‘fiks’ met een jongen. Na een tijdje appen en snappen kwamen we op een een of andere manier op het onderwerp naaktfoto’s. Ik had zoiets nog nooit gemaakt of verstuurd en was het ook zeker niet van plan. Maar omdat ik niet suf wilde over komen en die jongen het al wel een keer had gedaan, zei ik dat ik het al een keer had gedaan en vroeg hij of ik de foto ook naar hem wilde sturen.

Eerst heb ik lang geweigerd, maar hij kwam er steeds op terug en gaf me steeds complimentjes. Aangezien ik bijzonder onzeker ben en daar best gevoelig voor ben, gaf ik al snel toe en stuurde een foto van mij in m’n bh. Later ging het steeds verder, totdat ik een naaktfoto had verzonden (alleen borsten). In totaal heb ik denk ik tien foto’s gestuurd en hij heeft ze allemaal gescreend en zei dat hij ze niet zou doorsturen. Het contact met hem is nu weg, ik zie hem nog ongeveer drie keer per maand en we zeggen niet veel meer tegen elkaar.

Nu is het zo dat ik contact heb met twee jongens via Snapchat, van wie ik echt niet weet wie het zijn en ze wonen ergens aan andere kant van Nederland. Nu heb ik dus ook naar hen dezelfde soort foto’s gestuurd. En zelfs een jongen van school heeft vier foto’s van mij gehad. Zij hebben er gelukkig geen screenshot van gemaakt. Nu is het zo dat ik een jongen leuk vind en hij mij ook. Het is een christelijke jongen en niet zo als die andere jongens die foto’s van mij hebben gekregen. Maar ik zit dus echt met een probleem. Ik voel me zo’n ongelofelijke slet dat ik in drie maanden tijd naar vier jongens zoveel pikante foto’s en naaktfoto’s heb gestuurd. Ik huil er soms ook gewoon om omdat ik mezelf niet kan tegenhouden. Ze geven allemaal zulke lieve complimentjes dat ik gewoon snel toegeef en daardoor foto’s ga sturen.

En nu ik bijna op het punt gekomen ben dat ik misschien een relatie krijg met echt een super lieve jongen ben ik gewoon bang. Moet ik ooit aan hem gaan vertellen dat drie jongens mijn borsten hebben gezien en een jongen allemaal pikante foto’s? Dan weet ik in elk geval zeker dat hij mij ook een slet vindt en het heel erg snel over is. Ik wil het ook gewoon niet meer, maar het lukt gewoon niet.

Al mijn vriendinnen hebben nog nooit zoiets gedaan, op twee na, maar die zijn niet heel christelijk. Ik voel me zo ongelofelijk rot. Wanneer ooit iemand er achter komt, dan heb ik zo’n vreselijk groot probleem. Er lopen wel een paar meiden rond op school waarover verteld wordt dat zij ook naaktfoto’s naar iedereen sturen, maar als je hoort hoe er over hen gepraat wordt schrik je gewoon. Als dat bij mij zou gebeuren zou dat zo’n ongelofelijke afgang zijn. Ik wil het gewoon niet meer. Ik schaam me ook helemaal dood voor die jongen die ik leuk vind. Wie wil er nou zo nog met mij? Hoe moet ik nu verder? Ik weet het niet meer hoor...

Antwoord

Meisje van 16, je laat me schrikken. Je verwacht misschien een opgeheven vinger, maar daar is dit verhaal te verdrietig voor.

Wat mij het meest bezighoudt na het lezen van jouw verhaal is: wat is jouw drijfveer dat je deze foto's stuurt? Je laat je gauw overhalen, oké. Je verlangt naar complimentjes, dat snap ik. Maar wat jij zoekt is waardering, bevestiging en liefde. En dat is nou net wat je NIET krijgt door dit soort dingen te doen!

Ik weet niet hoe je heet, maar stel dat je Nienke heet. Op het moment dat jij zo’n foto stuurt, ben je voor degene die hem ontvangt geen Nienke meer, maar een lustobject. Een ding, waar hij opgewonden van raakt. Dit gaat allang niet meer om JOU, maar om je lichaam. Je krijgt complimentjes, ja maar niet om wie jij BENT, maar om jouw lichaam en om het gevoel wat je daarmee bij hem bewerkstelligt.

Misschien heb je weinig bevestiging en complimentjes gehad van huis uit. Terwijl het zó belangrijk is dat je dit in de basis van je leven meekrijgt. Bevestiging dat je goed bent zoáls je bent, om WIE je bent. Niet om wat je doet of om wat je presteert. Als je dit van jongs af aan niet of te weinig meekrijgt, is de kans groot dat je die liefde en bevestiging op een andere (verkeerde)manier gaat zoeken, want dat lege gat in jou moét gevuld worden. Dat is die drang in je dat je er niet mee kunt stoppen. Want zonder die bevestiging en die complimentjes voel je je niks... Is het leeg van binnen. En dat is niet te verdragen. Voor geen mens.

Ik begrijp dat je je schaamt, maar het heeft een oorzaak dat je dit doet. Er moet een leegte in jou worden opgevuld. Alleen, op deze manier zal de leegte alleen maar groter worden!! Want je wordt hierdoor nog eenzamer, je komt in een isolement. Je bent afhankelijk van die jongens die met jouw foto’s kunnen doen wat ze willen. Je verkoopt jezelf als in een reclamefolder (sorry, ik zeg dit in liefde!), maar daar ben jij te kostbaar voor! En te dierbaar in Gods oog!

Deze leegte moet op een ándere manier gevuld gaan worden. Met bevestiging en liefde van mensen die om joú zélf geven, om wie je bént en niet alleen om jouw lichaam.

Hoe dan, zeg je misschien? Leg al je schaamte en al die leegte diep in je hart maar neer voor Hem. Hij kent je, door en door. Laat je hart vullen met Zijn liefde! Vraag Hem om vergeving. Vraag Hem om jou te helpen met een schone lei te beginnen. En dat begint met eerlijk zijn. Naar God toe, naar jezelf toe en ook naar je evt. toekomstige vriend.

God zal het je liefdevol vergeven als je Hem daar berouwvol om vraagt. Vergeef jij je zelf ook? En als jouw toekomstige vriend écht van jou houdt, zal hij het jou ook vergeven. Als hij je leert kennen. Weet wat er achter schuilt: je honger naar bevestiging, naar onbaatzuchtige liefde. Want dat is het kenmerk van échte liefde. Liefde vraagt niet, liefde geeft, denkt aan de ander. Dan zal je weer opbloeien als een roos in de knop die lang geen water heeft gehad.

“Daarin is de Liefde van God geopenbaard, dat God Zijn enige Zoon naar de wereld gezonden heeft, opdat wij (en jij!!) zouden leven door Hem!” Dát is Liefde! En die Liefde van Hem wens ik je van harte toe!

Hartelijke groet,
Irma Roobol

Naschrift redactie: Het versturen van naaktfoto's door een minderjarige valt onder kinderporno en is strafbaar. Sowieso niet verstanding om te doen dus.

Lees meer artikelen over:

naakt
3 reacties
Jan010
Beste meisje 16,

Toen ik je verhaal las, moest ik terug kijken in mijn eigen leven.
Heel herkenbaar.

Allereerst wil ik tegen je zeggen, belijd je zonden aan de Heere,
Hij is een genadig en vergevend God.
Leg je daden en je angst voor Hem neer.

Daarnaast vertel het je ouders.
Hoe moeilijk het ook is.

Toen de Heere mij liet zien dat ik niet verder kon leven zoals ik toen leefde,
ben ik eerst in gesprek gegaan met een ouderling (iemand met wie ik een hele goede band heb), misschien heb je ook zo'n iemand.
Ga dan naar hem of haar toe.

Maar houdt het niet voor jezelf, praat er over.
Het is bevrijdend, maar daarnaast kan hij/zij je helpen dat het niet meer gebeurd.
Voor mij geld dat ik een filter op mijn computer en telefoon heb.

Voor mij was het geval zoals mevrouw Irma beschrijft, het is een leegte in jou.
Je bent opzoek naar het vullen van de leegte, een compliment, je bent opzoek naar waardering.

De enige die dat kan doen is Jezus.
Hij ziet wie je bent, Hij kent je probleem, maar de liefde van de Vader is zo groot, dat Hij ook jou bij Zich hebben.
Vul de leegt met Zijn liefde.
Zoek Hem, belijdt je zonden en Hij is jou genadig.

Ik heb het zelf mee gemaakt.
Jaren lang heb ik mijn leegte gevuld met het kijken van porno, en webcam.
Maar deze leegte werd maar kort gevuld en kort daarna is de leegte er weer.
Ik heb mijn zonden beleden bij God.
En Hij heeft mij geholpen.
Ook jou wil Hij helpen, vraag maar aan Hem wat je moet doen en Hij zal jou helpen.
Ben je nu een slet? NEEE.

Als laatste, BLIJF HIERMEE NIET LOPEN, PRAAT EROVER MET EEN PERSOON DIE JE VERTROUWD.
Het is een hele grote moeilijke stap, maar het voorkomt herhaling.

Ik ben het 1000% mee eens met mevrouw Irma.
verknipterefo
Oei, dit klopt niet: Het versturen van naaktfoto's door een minderjarige valt onder kinderporno en is strafbaar.

Ik denk dat jullie bedoelen: "naaktfoto's van een minderjarige".
En zelfs dan is het nog niet waar. Zie ook: https://www.politie.nl/themas/kinderporno.html
Omega
En er staat bovendien "verstanding". Kan natuurlijk een nieuw begrip zijn, maar in dat geval is het goed om ook de vertaling er bij te zetten ;-)