Waarde van het ongeboren leven

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het ongeboren leven. Hoeveel waarde heeft het ongeboren leven vanuit God bekeken? Is het ongeboren leven van net zoveel waarde als het geboren? Jaarlijks worden er 30.000 ongeboren kinderen gedood. Als dit zo is, dan betekent dat er met 30.000 ongeboren kinderen gedood worden alleen al in Nederland. Laat staan wereldwijd. Dan is dit toch één van de ergste dingen die in de wereldgeschiedenis heeft plaatsgevonden? Waar zijn ooit eerder zoveel doden gevallen? Hoe kan het dat dit in veel kerken bijna geen prioriteit heeft?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste jongere,

Bedankt voor je vraag. Ja, abortus is heel erg, één van de ergste dingen. Daar moet zeker aandacht aan geschonken worden in de prediking. Hoe preekte Johannes de Doper? Zonder aanzien des persoons wees hij op de zonde. Onverschrokken zei hij zelfs tegen Herodes Antipas: “Je hebt de vrouw van een ander genomen. Gods oordeel zal allerverschrikkelijkst zijn. De bijl ligt aan de wortel van de boom.”

Op welke zonde moet gewezen worden? Al onze begeerten, gedachten, verlangens zijn met zonde bezoedeld en bevlekt. Hebben we daar erg in? Daar zijn onze overtredingen, fraudes in de belastingaangifte, een leugentje om bestwil, die onreine gedachte in het huwelijk of vóór het huwelijk, die begeerte, die nijd en die jaloezie. Belangwekkend is de manier waarop de Heere Jezus de tien geboden uitlegt in Mattheüs 5:20 tot 5:48. Hij legt de wet geestelijk uit. Dat is echt ontdekkend. Opruiende retoriek van een president aan de andere kant van de oceaan, dat is ook bar en boos. En een serieleugenaar... Maar abortus is zeker heel erg, evenals euthanasie en meer zaken. Daar moet zeker tegen gewaarschuwd worden. Net als Johannes de Doper dat in zijn tijd deed tegen zonden.

Je vraagt: Hoe komt het dat abortus bij veel kerken bijna geen prioriteit heeft? Dat is een goede vraag. Velen zijn zo blij met zichzelf. Ze zijn erg zelfingenomen. Erg ikkerig. Predikers zijn helaas vaak niet als Johannes de Doper. Dat kan ik je wel zeggen. Johannes was ook heel ootmoedig. Hij had heel geringe gedachten van zichzelf. Hij sprak: Ik ben niet waard, nederbukkende, de riem van Zijn schoenen te ontbinden. Hij vergeleek zich met een onreine tempelslaaf, nota bene. Als je zulke dominees hebt... zo nederig, zo ootmoedig... Hij zei van de Heere Jezus: Hij moet wassen (toenemen) en ik minder worden. Johannes meende dat helemaal. We hebben een waarschuwende prediking nodig. En bewogen.

Je mag wel vragen om een eerlijke prediking. En dat God de Heilige Geest de boodschap wil toepassen aan de harten van jonge mensen (en van volwassenen).

Hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Driebergen-Rijssenburg
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus predikant

Tags in dit artikel:

abortus