Vrouwen geweerd als JV-leidsters

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

In onze kerkelijke gemeente (Gereformeerde Gemeenten) worden vrouwen geweerd uit de leidinggevenden van de jeugdverenigingen. We zijn daarmee de enige gemeente uit de classis die het zo doet. De kerkenraad is wel heel positief over het werk van de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten (JBGG) en ook over vrouwelijke zendingswerkers heb ik nooit bezwaar gehoord. Welke bezwaren kun je Bijbels gezien hebben tegen vrouwelijke leidinggevenden?

Antwoord

In de Bijbel staan veel namen van leidinggevende vrouwen. De JBGG heeft verschillende vrouwen in dienst die een leidinggevende functie hebben. Evenals de redactie van het jeugdblad Daniël. En zoals je schrijft ook op het zendingsveld zijn leidinggevende vrouwen die het EVANGELIE doorgeven aan anderen door lesgeven en ook op bijeenkomsten aan kinderen e.d. Ik hoef hier niet veel bewijsmateriaal voor aan te dragen. Als het gaat over Bijbelse argumenten tegen vrouwen die in de gemeentesamenkomsten spreken dan is dat het gedeelte waar Paulus zegt dat de vrouwen moeten zwijgen in de samenkomst omdat ze de mannen die er minder van weten niet beschaamd zetten. De vraag is onder ons ook niet of vrouwen bevestigd kunnen worden als ambtsdrager, maar of zij in het verenigingsleven en op school en in de maatschappij een leidinggevende positie mogen hebben. Het antwoord daarop is ja.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

positie van vrouwvrouw in ambt