(...) Mijn vriend komt om het andere weekend bij mij en sinds kort erger ik me v...

Ds. A. Th. van Olst / Geen reacties

Vraag

Ik (19) heb nu 8 maanden verkering. Mijn vriend komt om het andere weekend bij mij en sinds kort erger ik me vreselijk aan het gedrag van mijn jongere zusje (17). Zij heeft geen verkering en vraagt vreselijk veel aandacht van mijn vriend. Als hij komt besteedt ze veel meer tijd aan haar uiterlijk, draagt dan korte rokjes, maakt zich enorm op, etc. Ze heeft vooral ook veel kritiek op mij, zegt dingen over mij waar hij bij zit, waarvoor ik me helemaal weg schaam en zit bovendien gewoon openlijk met hem te flirten als m’n ouders er niet bij zijn. M’n vriend gaat er op zich niet echt op in, maar zegt ook niet dat ze normaal moet doen. Volgens hem is het gewoon onschuldig pubergedrag en moet ik er niet zo over vallen. Ik heb met m’n zusje gepraat. Die lacht me vierkant uit en zegt dat ik jaloers ben op haar uiterlijk, etc. Wat moet ik doen? De weekenden zijn echt niet prettig voor mij op deze manier!

Antwoord

Beste vraagstelster,

Ik kan me voorstellen dat je hier flink mee zit. Als je vriend zegt dat het pubergedrag is, heeft hij ongetwijfeld gelijk. Maar helemaal onschuldig is het niet. Jammer dat je zusje het gesprek  erover niet eerlijk aandurft. Ze heeft natuurlijk zelf ook wel door dat ze door haar opstelling en uiterlijk de aandacht van je vriend vangt. Vanuit haar gezien kan het wel redelijk onschuldig zijn. Ze vindt je vriend vast leuk, en het is voor haar blijkbaar interessant om door hem gezien te worden.

Je zult er met je vriend samen uit moeten komen. Je vriend kan het wel onschuldig pubergedrag noemen, maar dit is voor jou een probleem en dat is helemaal terecht. Logisch dat je het gedrag van je zusje niet fijn vindt. Je kunt daar onzeker van worden, zeker als je vriend er eigenlijk niets aan doet en zegt dat jij er niet zo over moet vallen. Je voelt je dan ook door je vriend niet helemaal begrepen.

1. Ga met je vriend hier eens een stevig gesprek over aan. Daarin moet jij heel goed duidelijk maken waarom jij het gedrag van je zusje vervelend vindt. En dan gaat het er niet alleen om wat je vriend ervan vindt, maar als jíj het vervelend vindt, moet híj dat ook vervelend vinden. Want je bouwt samen aan een relatie, en je wilt je in elkaar verdiepen en zo samen in het leven staan. Samen moet je dan beslissen wat je doet.

2. Jullie zouden er vervolgens eens met je ouders over kunnen spreken. Je ouders kunnen dan eens met je zusje praten.

3. Je vriend moet beslist niet ingaan op het geflirt van je zusje. Dat kan best lastig zijn. Want hij mag gewoon vriendelijk tegen haar blijven doen, maar hij moet voorzichtig zijn en geen olie op het vuurtje van je zusje gooien. Ze komt mij in de vraag bijdehand over en zal best haar woordje kunnen doen. Misschien is je vriend daar gevoelig voor en gaat hij er snel op in. Op zich niets mis mee, maar nu jij het niet fijn vindt, zal het anders moeten. Je vriend kan je zusje heel goed duidelijk maken dat ze afstand moet bewaren.

Praat er over. Het kan je relatie sterker maken. En een goede, open relatie tussen jullie tweeën is het beste middel tegen het opdringerige gedrag van je zusje.

Sterkte en een hartelijke groet,
Drs. A. Th. Van Olst

Lees meer artikelen over:

relaties