Kans op zwangerschap zonder condoom

J.G. Slootweg / Geen reacties

Vraag

Een vraag voor Hanneke Slootweg. Ik heb begrepen dat u zich nogal verdiept (heeft) in de vruchtbaarheid van de vrouw. Ik heb een vraag voor u. Mijn man en ik hebben een kindje van één jaar en gebruiken momenteel condooms omdat we (ik) niet gelijk weer zwanger willen worden. Maar het is gewoon zo dat je zonder condoom minder voelt tijdens het vrijen, daarom vrijen we ook regelmatig zonder condoom. We doen dit dan wel alleen aan het einde van mijn cyclus. Ik houd altijd precies bij wanneer ik ongesteld word. Ik heb meestal een cyclus van 31 of 32 dagen dus als we zonder condoom vrijen is dat alleen op dag 27 of later. Nu is mijn vraag: hoe groot is de kans dat ik hierdoor zwanger wordt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De methode van anticonceptie die je gebruikt, lijkt op de kalendermethode. Bij deze methode  bepaal je aan de hand van de cyclus wanneer je vruchtbaar bent. De ovulatie (eisprong) vindt altijd 14 dagen voor de eerste dag van de volgende menstruatie plaats. De vruchtbaarheid duurt ongeveer 6 dagen en eindigt 12-24 uur na de ovulatie. Omdat de lengte van de cyclus toch wel kan wisselen per maand (ook bij vrouwen die normaalgesproken een regelmatige cyclus hebben), is deze methode niet heel erg betrouwbaar. Uit onderzoek bleek dat bij ongeveer 10 procent van de paren die gebruik maakten van deze methode een zwangerschap ontstond.

In je vraag geef je aan dat jullie alleen de laatste 4 dagen van de cyclus geen condoom gebruiken. Daarmee zit je dus aan de veilige kant van de cyclus en zal de kans op zwangerschap bij jullie wel kleiner zijn dan 10 procent. Hoe groot de kans precies is, kan ik je niet vertellen.

Je zou de kans verder kunnen verkleinen door gebruik te maken van de NFP-methode. NFP (Natural Family Planning) is een stichting die zich bezighoudt met natuurlijk omgaan met vruchtbaarheid. Bij deze methode wordt op verschillende vruchtbaarheidskenmerken gelet, o.a. op de temperatuur en de slijmafscheiding.

Deze stichting heeft in Nederland consulentes die echtparen kunnen begeleiden bij het leren herkennen van deze vruchtbaarheidskenmerken. In hun cursusboek “Natuurlijk en zeker” wordt de methode uitgebreid beschreven. Doordat bij deze methode meerdere vruchtbaarheidskenmerken worden bekeken, wordt de methode betrouwbaarder. In theorie zou ongeveer 0,5 procent van de vrouwen zwanger worden bij gebruik van deze methode. In de praktijk blijkt dat dit percentage alleen bereikt kan worden wanneer een echtpaar heel gemotiveerd is. Als een echtpaar dat niet is, of te weinig van de methode af weet, wordt het percentage zwangerschappen groter. Deze methode is dus alleen betrouwbaar en verantwoord voor mensen die hier bewust voor kiezen en er gemotiveerd mee omgaan.

Een andere mogelijkheid is het gebruik van de Persona, gecombineerd met condoomgebruik. De Persona is een soort computer die met behulp van teststaafjes in ochtendurine een aantal hormoonspiegels meet en aan de hand daarvan een uitspraak doet over de vruchtbaarheid van de vrouw. De computer heeft in de eerste periode op zestien dagen in de cyclus ochtendurine nodig, later nog maar op acht dagen per cyclus. De computer geeft rood licht tijdens een vruchtbare periode en een groen signaal tijdens de onvruchtbare periode. De zwangerschapskans bij gebruik van de Persona is zes procent per jaar en daarmee dus lager dan de ‘kalendermethode’, maar wel hoger dan de meeste andere vormen van anticonceptie (zoals de anticonceptiepil of het condoom).

Er zijn natuurlijk ook nog andere vormen van anticonceptie, maar die laat ik hier nu verder buiten beschouwing.

Ik wens jullie wijsheid in het maken van een keuze tussen de diverse methoden van anticonceptie.

Hanneke Slootweg

J.G. Slootweg

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Zwolle
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    functie: arts bij Eleos, lid seksuologisch team.

Tags in dit artikel:

voorbehoedsmiddelvruchtbaarheid