De beste man zijn voor vriendin (2)

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Beste Marijke Rots, ik wil reageren op uw reactie op mijn vorige vraag ('De beste man voor mijn vriendin'). Ik ben zoals u misschien vermoedde ouder dan mijn vriendin. Ik ben 25 en zij bijna 21. Met school bedoelde ik haar vervolgstudie van hbo, dus gaf dat voor u denk ik verwarring. Hartelijke dank voor uw waardevolle en deskundige antwoord. Ik waardeer haar echt om wie zij is, ook omdat zij echt zo bijzonder positief en compleet is! Maar als ik mijn belangen scherp verdedig, zoals vrijetijdsbesteding, etc. doe ik haar pijn. Niet om haar te kwetsen, maar om mijn belangen na te streven. Dit maakt dat zij onzeker wordt. En dat zij zich niet gewaardeerd voelt om wie zij is. Wat is uw advies richting mij, naast bestrijding van deze zonde, ook om haar duidelijk te maken waarom ik zoiets zeg?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je schrijft “als ik mijn belangen scherp verdedig.” Bekijk eens kritisch hóé je dat doet. Zijn het de woorden die scherp zijn? Is het de toon waarop je je verdedigt? Misschien is het de frequentie van de ‘voorrang’ van je eigen belang. In ieder geval kwets je haar blijkbaar op een of andere manier waardoor zij zich niet erkend, gerespecteerd, gewaardeerd voelt. Vraag haar waarmee en wanneer je haar pijn doet. Alleen zij weet dat. Vraag haar wat zij vindt, denkt, voelt. En dóé dan iets met haar antwoorden. Nee, níét veroordelend of afkeurend, maar ze serieus nemend. Zodat zij het gevoel krijgt dat ze serieus genomen wórdt. Zodat zij het belangrijke gevoel krijgt dat ze voor jóú belangrijk is!

Binnen een relatie hoeft het niet ‘erg’ te zijn als de partners ook hun eigen bezigheden hebben. Het is echter wél belangrijk hoe je met elkaar ‘in relatie’ bent. Dat is een leerschool voor beiden. Misschien is zij wel bang om jou te verliezen als je ‘eigen belang’ laat prevaleren, zodat ze je liever claimt...

Ik zou jullie gedrag nog niet direct zonde willen noemen, maar het veel meer zien als uitdagingen in het naar elkaar toegroeien. De vraag is dan gerechtvaardigd wat je wilt ’géven’! Hoe het belang van de ander-gelukkig-maken aandacht krijgt. Een relatie kan nooit door één persoon onderhouden worden, maar heeft altijd meerdere kanten die zo goed mogelijk met elkaar in balans moeten zien te komen. Mogelijk kan er iets tegenover jouw eigenbelang staan wat jullie beiden aangaat, of je bekijkt waar haar interesses liggen...

Een relatie mag groeien, het is immers ‘oefenterrein’ voor een huwelijksrelatie waarin je ook niet voortdurend op elkaars lip zit, toch? Bespreek met haar maar eens wat zij van jou verwacht, verwachten mág.

Bedankt voor je nadere toelichting, ik hoop dat je ook hier iets aan hebt.

Succes gewenst,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

communicatie