Oorlogen in de bijbel

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik zit al een poos na te denken over deze vraag. In de Bijbel lezen we over allerlei oorlogen/gevechten. En bij bijvoorbeeld het volk Israël is het zo dat God hun helpt in de oorlog. En zo sterven er allerlei mensen (door God Zijn hulp?) Ook bij bijvoorbeeld Gideon is het zo in Richteren 7:22. Toen de driehonderd op de bazuinen bliezen, richtte de HEERE het zwaard van de een tegen de ander, en dat in heel het kamp. Maar hoe moet je dit zien in de Bijbel?

Ik twijfel niet aan Gods Woord verder, maar mijn gevoel zegt dat het niet klopt. In de Tien Geboden staat dat wij niet mogen doodslaan, maar waarom doet God dat dan wel? En waarom doen zoveel mensen dat in de Bijbel? Hoe moeten ouders/leraren dit uitleggen aan kinderen? Ik ben zelf nog een middelbare scholier en als ik dit al niet begrijp terwijl ik gewoon naar de kerk ga, hoe moeten kinderen (en misschien wel andere jongeren) dat begrijpen?