Volk van Israël mocht wel doodslaan

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Hoe kan het als God gebiedt in de wet: Gij zult niet doodslaan, dat Hij het volk van Israël wel toestemming geeft om zoveel mensen te vermoorden (zie het boek Richteren bijvoorbeeld). God beveelt het hen. Is dit niet tegenstrijdig?

Antwoord

De vertaling van het zesde gebod zou ook kunnen luiden: "Gij zult niet wederrechtelijk doden". Dat wil zeggen: het is verboden te doden als het niet volgens het recht of de rechtspraak mag. Men mag dus niet naar eigen inzicht doden (doodslaan).

In het OT is in diverse gevallen de doodstraf verplicht, maar alleen als de rechtspraak zo oordeelt. Een uitwerking van het vijfde gebod staat in Deut. 16:18 - 18:22; een uitwerking van het zesde gebod in Deut. 19:1 - 21:22. Het gaat daar over vrijsteden, over oorlogsrecht, over moord op een onbekende en de begrafenis van een ter dood veroordeelde. Dat alles valt dus onder het zesde gebod!

God geeft de Israëlieten het recht het land Kanaän te veroveren, omdat de inwoners zwaar zondigden. Zie Gen. 15:16 ("Amorieten" staat hier als verzamelnaam voor alle inwoners) en Deut. 18:12. De Israëlieten zijn de uitvoerders van Gods straf over de zondige inwoners. Wanneer de Israëlieten als nieuwe bewoners zondigen, zullen zij ook zelf gestraft worden (zie bijv. Deut. 28:15vv.).

Met vriendelijke groet,

Ds. M. J. Paul

Tags in dit artikel:

Oude Testamenttien geboden