Gij zult niet doden

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

In Deuteronomium 13: 4-10 staat dat je mensen moet doden als ze je van je geloof af willen houden! Eerst snapte ik dit niet, maar nu wel omdat in het Oude Testament mensen werden gestraft voor hun zonden en nu heeft Jezus dat voor ons gedaan! Maar in Exodus staat in de Tien Geboden: gij zult niet doden! Waarom is dit dan in strijd met elkaar? Ik vind jullie hulp trouwens geweldig! Echt tof dat jullie dit doen!

Antwoord

Beste vragensteller,

Niet op alle zonden stond in het OT de doodstraf. Wel op enkele. Vooral op het verduisteren van Gods openbaring. Daarom gaat het in Deut. 13. Als iemand probeert de ander weg te trekken bij de zuivere openbaring van God en Zijn verlossing, verspeelt hij het recht op zijn leven. Het maakt niet uit of  een zgn. priester of dromer (lees: astroloog) dat doet (dus ambtelijk) of je eigen broer (is niet-ambtelijk). Het is een grote zonde: met het doodvonnis tot gevolg. Dat mocht in die historische situatie toen en daar niet maar willekeurig voltrokken worden. Er was rechtspraak voor nodig. Dat bedoelt het gebod in de Wet des HEEREN: Gij zult niet (wederrechtelijk, dat is: tegen het recht van God in) doden.

Nederland kent het doodvonnis niet meer. De rechtspraak verloopt via de rechterlijke macht. Dus: geen recht in eigen hand. Dat is de bedoeling van dit gebod voor onze tijd.

Groet ds. H. H. Klomp

Lees meer artikelen over:

doodstrafOude Testament