Dromenvangers (on)gevaarlijk

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik heb niet altijd geloofd in God. Ik ben er wel mee opgevoed, maar daarnaast ben ik tussen meerdere culturen en religies opgegroeid. Mijn vader heeft me altijd heel veel geschiedenis meegegeven en we zijn hier beiden in geïnteresseerd. We zijn inmiddels allebei weer christen, dus God komt boven alles, maar in de tijd dat ik zelf atheïst was heb ik dromenvangers opgehangen. Ik heb nooit in de kracht geloofd die stammen eraan hebben gegeven. Ik ben ook allesbehalve bijgelovig, maar ik heb wel zelf een betekenis gegeven aan mijn dromenvangers. Dit is meer iets waarvoor ze (in mijn leven) symbool staan, maar symbolisering lijkt mij iets anders dan macht of kracht. Ze staan puur symbool voor het feit dat ik een dromer ben, met dromen om na te streven. Dit was voor ik tot geloof kwam niet anders.

Tot een paar dagen geleden kende ik het occulte alleen als een wereld van tovenarij en (kwade) geesten oproepen en daar ben ik altijd ver bij vandaan gebleven. Dromenvangers hoorden daar in mijn ogen (met mijn eigen gedachtes tenminste) niet bij. Ik heb echter gesprekken gehad met een medegelovige en zij heeft me verteld dat duistere objecten voor de duivel een stiekeme weg naar binnen kunnen zijn. Dit zou dan dus ook gelden voor dromenvangers. Hoewel ze voor mij niks anders zijn dan levenloze objecten die me herinneren aan mijn dromen, ben ik er door die gesprekken toch aan gaan twijfelen.

Ook mét de aanwezigheid van dromenvangers heb ik bepaalde dingen gedroomd die niet van de duivel kunnen zijn en dromen die dus visioenen zijn geweest van God. Hier heb ik inmiddels ook een verklaring voor, dus ik weet genoeg af van die dromen. In hoeverre zijn dromenvangers gevaarlijk als je ze niet boven je bed hangt en er op een andere manier naar kijkt? (Ik heb een andere vraag voorbij zien komen over dromenvangers, maar vond het inhoudelijk toch iets anders omdat die persoon er op een andere manier aan is gekomen. Vandaar dat ik alsnog een vraag instuur.)

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is bijzonder om te lezen dat je vader en jij weer christen zijn en dat God boven alles komt.

Je verwijst naar een eerdere vraag over dromenvangers. Die is een halfjaar geleden gesteld. Ik ben het eens met het antwoord van ds. K. van den Geest, maar jouw situatie is niet helemaal hetzelfde.

Bij voorwerpen is het van belang hoe ze gebruikt zijn en welke betekenis je er zelf aan hecht. Het is denkbaar dat de dromenvangers in een heidense cultus gebruikt zijn en in dat geval zou ik er afstand van nemen. Dat geldt ook voor speciale maskers die in heidense rituelen gebruikt zijn. De voorwerpen zelf kunnen neutraal zijn, maar vanwege het eerdere gebruik is het mogelijk dat  demonische machten zich met zulke voorwerpen verbonden hebben. Dat hoeft niet het geval te zijn, maar is wel mogelijk.

Het ligt anders bij voorwerpen die uit een fabriek komen en die in een gewone winkel te koop zijn. In dat geval is het belangrijk welke waarde je er zelf aan hecht. Zo te lezen dienen ze alleen als symbolen om je aan je dromen te herinneren en je hangt ze ook niet boven je bed. Inderdaad is symbolisering iets anders dan macht of kracht. De ingenomen houding lijkt mij weinig kwaad te kunnen. Overigens zal hierover verschil van opvatting blijven. Een dergelijke verscheidenheid aan opvattingen was ook in Korinthe aanwezig: wel of niet eten van vlees dat eerst geofferd was aan de afgoden (1 Korinthe 8).

Je kunt ook overwegen om andere, meer neutrale symbolen te gebruiken, omdat anderen -zoals de genoemde medegelovige- er moeite mee hebben. Zelf houd ik de vraag over: is een dromenvanger ook neutraal op te vatten? Bij het raadplegen van sites op internet blijkt dat toch wel heel vaak een geestelijke betekenis aanwezig is (ook door gebruikte kleuren en materialen), terwijl je die betekenis vroeger al afwees en dat nog steeds doet.

Ook met deze voorwerpen in huis ben je christen geworden en je hebt bepaalde positieve dromen gehad. Je noemt deze zelfs “visioenen van God.” Omdat ik mij bezig houd met de vraag hoe God vroeger sprak, in de tijd van de Bijbel en hoe Hij dat nu doet, roept deze uitspraak mijn belangstelling op. Ik ben benieuwd hoe je weet dat dit visioenen van God waren. Maar de keuze is aan jou of je hier op in wilt gaan.

Van harte hoop ik dat je Gods aanwezigheid in je leven steeds meer zult ervaren. Het is niet altijd glashelder wat wij in concrete situaties moeten doen, maar we mogen anderen raadplegen en in gebed God om wijsheid vragen.

Prof. dr. M. J. Paul

Tags in dit artikel:

dromenoccult