Baby in de kerk

ds. R.W. Mulder / Geen reacties

Vraag

Kortgeleden is ons eerste kindje geboren. Mijn man is niet gelovig. Ik zou ons kindje het liefst mee nemen naar kerk omdat ik denk dat er geen betere plek is om te zijn. Tijdens de kerkdienst is er de samenkomst van gelovigen, waar de Heilige Geest ook bij is. Het is zo lastig om thuis dezelfde ‘sfeer’ te creëren als in kerk.

Ik zou ons kindje in een draagdoek kunnen houden. Thuis houdt ze dat ook ruim twee uur vol. En ik kan even weglopen als ons kindje onrustig is. Het is echter niet gebruikelijk in onze gemeente (HHg). Ik kan er in de Bijbel niets over vinden. Ik wil echter geen aanstoot geven, dwars doen of teveel een afleiding zijn voor anderen. Heeft u advies voor mij?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Het is waar dat de kerk een zeer goede plaats is om te zijn en ik snap dat er een verlangen kan zijn om uw kindje mee te nemen. Toch zou ik het niet doen. Waarom niet? De belangrijkste reden is niet zozeer de gemeentelijke cultuur of eventuele ‘geluidsoverlast’, maar het is naar uw man toe niet verstandig om het kindje tijdens de dienst bij hem weg te halen. Het wekt de indruk dat de sfeer (of plaats) in de kerk de doorslag zou geven en dat hij als vader een mogelijk negatieve invloed zou hebben. Is dat dan niet zo als het gaat om het geestelijke? Er staat iets over deze zaken in de Bijbel namelijk in 1 Korinthe 7: 14: “Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.”

Voor een gelovige vrouw met een heidense man gold dat haar kinderen heilig zijn. Daar heeft de Heere Zijn bijzondere bemoeienis mee. Dus een gelovige vrouw hoeft niet bezorgd te zijn voor de invloed van haar man en kan haar kind zolang het net als een willekeurig ander kind van de gemeente nog niet een beetje stil kan zitten, thuis of elders laten. De God van het verbond waakt over wat voor Hem is afgezonderd. Als u op dit Zijn woord mag zien, is het ook niet nodig om uw kindje mee te nemen. Zo gauw het een beetje stil kan zitten, neemt u het mee, maar eerder is echt niet nodig. Het is immers overal en altijd heilig. Misschien denkt u dat het dan wel heel sterk van uw al dan niet gelovig zijn afhankelijk is. Gelukkig staat er ook dat het geloof een gave Gods is. Het heilig zijn is dus geen prestatie maar een verbondsgave. Om je heilbegerig over te verwonderen.

Ds. R. W. Mulder