Bidden en danken om vergeving

Ds. W. Pieters / Geen reacties

03-11-2023, 11:22

Vraag

Is het wel goed om als kind van God te bidden: Vergeef ons onze zonden? Is het niet gepaster en beter om te danken dat Hij onze zonden vergeven hééft? We moeten Hem danken in alles, maar híervoor danken dat hoor ik eigenlijk nooit. En als er érgens voor gedankt zou moeten worden, is dat dít toch wel? Als je zonden vergeven zijn, is het toch eigenlijk vreemd om te bidden of de Heere je zonden wil vergeven? Psalm 85 zegt toch: "De schuld van Uw volk hebt ge uit uw boek gedaan, ook zie Ik geen van uwe zonden aan?" Dat doet toch juist roemen, eren, danken, loven en prijzen?


Antwoord

Al weten zowel dichters in de tijd van het Oude Verbond als apostelen in de tijd van het Nieuwe Verbond dat God de zonde vergeeft (Jesaja 43 vers 25 en 44 vers 22; Micha 7 vers 18), ja: dat Hij een gaarne vergevend God is (Psalm 86 vers 5), zodat er alle reden is om Hem te loven en te danken voor deze grote en onverdiende genade. Toch heeft Jezus Zijn discipelen geboden om even zo dikwijls als zij/wij bidden om verzorging voor het lichaam (dagelijks brood, geef ons heden), zij/wij ook –als in één adem– zullen bidden om vergeving van onze schulden. Niet vanuit de gedachte dat God geen vergeving had geschonken, maar zoals David ná de Goddelijke verzekering uit de mond van de profeet Nathan (De HEERE heeft uw zonde weggenomen/vergeven [2 Samuël 12 vers 13]), Psalm 51 smeekte/bad/schreef: Wees mij genadig, o God, naar Uw goedertierenheid; delg mijn overtreding uit, naar de grootheid van Uw barmhartigheden.

Denk ook aan Psalm 25 vers 7, waarin David NIET in ongeloof aan reeds ontvangen vergeving, toch de HEERE smeekt de zonden van zijn jonge jaren niet te gedenken...

Dus de door Jezus ons voorgelegde en voorgezegde bede om dagelijkse vergeving sluit het danken niet uit voor verkregen vergeving, maar doet ons beseffen, dat wij van onze kant (wat ons aandeel betreft) de schuld voor Gods heilige ogen dagelijks groter maken; en dus ook dagelijks vergeving –of de toe-eigening daarvan– nodig hebben.

Ds. W. Pieters

Dit artikel is beantwoord door

Ds. W. Pieters

  • Geboortedatum:
    27-06-1957
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Elspeet
  • Status:
    Actief
259 artikelen
Ds. W. Pieters

Bijzonderheden:

website: dspieters.refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Per ongeluk op deze site beland en mijzelf verbaasd over hetgeen er allemaal wordt gevraagd aan de redactie. Waar een refojongere zich allemaal mee bezig houdt! Moet ieder voor zich weten uiteraard, m...
Geen reacties
02-11-2006
De laatste paar weken ben ik erg met het geloof bezig. Ik ben dus ook erg kritisch op mijn eigen levensstijl geworden. Thuis hebben wij geen tv, dat wil ik later zelf ook niet. Toch kijk ik af en toe ...
24 reacties
02-11-2009
Aan mevrouw Rots. Goed contact is nog geen liefde. Maar wat is liefde dan wel? Ik worstel met die vraag.
1 reactie
02-11-2009
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering