Ongelovige geheiligd door gelovige

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Ik begrijp de volgende bijbeltekst niet goed. “Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig”. Betekent geheiligd hier hetzelfde als gered zijn? Dan betekent dat de ongelovige vrouw door God is gered omdat haar man gelovig is, of zie ik dat verkeerd?

Klopt het dat de doopformulieren zijn onderbouwd d.m.v. deze tekst? Immers de kinderen zijn dan toch ook geheiligd (gered?) door de ouders. Rechtvaardigt deze tekst de kinderdoop?

Antwoord

Beste vrager,

Je vroeg  wat de juiste verklaring is van 1 Kor. 7:14; wat betekent heilig in dit verband en heeft deze tekst ook wat te zeggen i.v.m. de kinderdoop?

Het zal duidelijk zijn dat “heilig” hier niet inhoudt dat de ongelovige ook innerlijk geheiligd is door het werk van Christus. Zonder geloof is het onmogelijk om God te behagen. Toch wordt het hier door Paulus gebruikt. Waarom? Wel, wat was er aan de hand? Iemand die gehuwd was, is tot geloof gekomen. De vraag was: moet ik nu scheiden, want de wederhelft is ongelovig? Kunnen we wel verder als gehuwden, terwijl we niet één zijn in het geloof? Voor de duidelijkheid: het gaat hier om mensen die reeds gehuwd waren en daarna kwam één van beiden tot geloof.

Uit elkaar gaan? Nee, zegt Paulus want de ongelovige is geheiligd in de gelovige. Bedoeld is dat de ongelovige partner de gelovige niet onrein maakt in Gods oog. Zo’n gezin geldt voor de gemeente als een christelijk gezin. Door de ene gelovige legt God een claim op het hele gezin. Het woord “heilig” heeft hier de betekenis van apart gezet. Zij die reeds gehuwd waren voor hun gelovig worden mogen dus aan het hele gemeentelijke leven meedoen en niet gediskwalificeerd worden. Hopelijk wordt door het voorbeeld van de gelovige partner de ander voor Christus gewonnen (1 Petrus 3:1).

Dan noemt Paulus er nog het argument van de kinderen bij: want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig. We zullen hier bij heilig moeten denken aan het feit dat deze kinderen erfgenamen van het verbond zijn. Het zijn door de gelovige vader of moeder verbondskinderen en als zodanig geheiligd, apart gezet, van de wereld en dienen als zodanig ook opgevoed te worden.

Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

doopformulierKorinthe