(...) Vrouwen die zich bewust uitdagend kleden gedragen zich ook uitdagend en di...

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Ik stel deze vraag aan de heer Van Heijningen. Ik snap de commotie over die kleding niet echt. Kijk, als het echt minirokjes zijn dan snap ik er nog iets van, maar juist dat windt mij echt niet op. Juist als een vrouw/meisje mooi gekleed is -lange rok, mooie trui of blouse- dan ga ik pas verder kijken. Vrouwen die uitdagend gekleed gaan vind ik niks, omdat ze zich ook niet netjes gedragen. Moeten alle vrouwen dan maar in zwart of donkerblauw gekleed gaan, vormloos, omdat wij onze ogen niet thuis kunnen houden? Het is best raar dat de meisjes voor ons en zichzelf moeten denken aan hun kleding. Is het niet beter om onszelf aan te sporen niet (meer) op die manier naar meiden kijken? En wat is bloot? Sommige jongens vinden dat al bij een rok op de knie, de ander pas bij een minirok. Vrouwen die zich bewust uitdagend kleden gedragen zich ook uitdagend en die zijn sowieso al niet de moeite waard om naar te kijken. Of zie ik dit nu allemaal verkeerd?

Antwoord

Beste vriend,

Beginnend bij je laatste vraag: je ziet het niet verkeerd, maar wel subjectief. Het is namelijk zo dat op allerlei gebeid en dus ook op seksueel gebeid smaken verschillen. Wat de één aantrekkelijk vindt, vindt de ander nog niet. Dus wat dat betreft, vanuit jouw ogen heb je gelijk. Veel mannen en jongens hebben echter meer last van uitdagende dan van ingetogen kleding. Je kan dat heel simpel bevestigd zien als je weet wat er getoond wordt in bijvoorbeeld de reclame.

Ik heb nooit willen zeggen dat alleen de meiden zich netjes moeten kleden en dat jongens maar mogen kijken waar ze willen. Dat kan je ook vinden in andere antwoorden van mij, die onlangs op de site geplaatst zijn. Wat ik wel wil zeggen is dit: ons gehele leven moet gericht zijn op Gods eer. God vraagt van ons concrete gehoorzaamheid op ieder moment en alle terreinen van ons leven. Dat betekent dat ik ernaar moet streven om niet te zondigen en om ook geen aanleiding te zijn tot zonde voor anderen (Zie Rom. 14, m.n. vers 18 en 19). Dit geldt in onze blikken, maar ook in kleding waarvan we weten dat ze blikken oproepen. Daarnaast heb ik ook nooit beweerd dat iedereen in donkerblauw of zwart moet lopen. De Bijbel geeft ruimte voor mooie kleding en versieringen (zie o.a.  Pred. 9:8, Rom 13:14 en 1 Tim 2:9). Maar: daarbij moeten we de begrippen “matigheid en eerbaarheid” niet uit het oog verliezen.

Ik hoop dat zo e.e.a. voor je iets duidelijker geworden is.

Met hartelijke groet,
Michel van Heijningen