Liever publicaties uit eigen kring

Ds. W. Arkeraats / 1 reactie

Vraag

Geachte ds. W. Arkeraats. Bedankt nog voor uw antwoord op mijn vragen met betrekking tot de beschouwingen op de website JezusVerlosser.nl. Mijn vraag is of u zich nog verder heeft verdiept in de uitleg die in de mp3-bestanden wordt gegeven over de bijbelteksten?

Antwoord

Beste vriend,

Nadat ik je vraag heb beantwoord, heb ik mij nader verdiept in de inhoud van de MP3-bestanden, die op de betreffende website zijn te vinden. Daar wil ik een eerlijke visie op geven. Voor zover ik het kan overzien zijn deze publicaties afkomstig uit de kring van Schriftgetrouwe christenen. De noties rond de verzoening door het werk van Christus komen dan ook ten volle aan de orde.

Tegelijk moeten we heel eerlijk en reëel onder ogen zien dat er ook grote verschillen zijn als het gaat om de praktische invulling. Zonder dat ik een bepaalde gemeenschap bij naam noem,  zie ik verschillen in belijden en beleving, die niet tot de onbetekenende ‘rand’ behoren. Ondanks alles wat verbondenheid inhoudt, zijn er tussen een kerkelijk belijden en het denken van groepen die een geheel andere traditie kennen, verschillen. Ik denk dan aan de visie op de belijdenis(geschriften), op de kinderdoop, op de ambten. Voor ‘beiden’ zijn dit geen bijzaken, maar serieuze punten. Een christen, die een kerkelijke traditie kent, zal de doop van de kleine kinderen onopgeefbaar vinden, terwijl de andere hier afwijzend tegenover staat. Het kan niet anders dan dat deze dingen de inhoud van publicaties een bepaalde toonzetting geven. Terwijl toch beiden het verzoenend werk van Christus voluit belijden.

Daarin is soms een grote spanning. Want juist met deze christenen is soms een grote overeenstemming ten aanzien van ethische zaken en ook tonen zij meer dan eens een grote ijver en bewogenheid in de praktijk van het leven. In de loop van de jaren heb ik meer dan eens in een ontmoeting deze levenshouding geproefd en mij daarin zeer verbonden gevoeld. En tóch, als het er op aankomt, gaan de wegen uit elkaar. Ik meen, dat we dat ook maar eerlijk moeten benoemen. Dat schept helderheid.

Je vraagt, of de Bijbelstudies ‘goed’ zijn en of je ze als reformatorisch christen wel mag gebruiken. Je begrijpt dat je daar geen massief antwoord op kunt geven. Ik wil geen afbreuk doen aan de inzet van hen die een andere traditie kennen, maar tegelijk ook eerlijk zeggen dat ik liever put uit de vele publicaties uit de kring van de kerken en dat ik het niet vreemd vind dat ik dat ook aan anderen adviseer. Er is genoeg te krijgen. En laten we maar nuchter beseffen dat zij, die een andere traditie hebben, niet direct gebruik zullen maken van de lectuur die gebaseerd is op de kinderdoop, de lijn van Gods verbond, de belijdenisgeschriften. Ik denk dat we dat moeten accepteren.

Ik hoop dat ik je duidelijk heb gemaakt dat ik niet afreken met hen die niet hun wortels in de reformatorische traditie hebben, maar dat ik tegelijk wel volledig en van harte belijd wat in deze traditie beleden wordt en dat ik hoop dat we daar ook bij zullen volharden.

Ds. W. Arkeraats

1 reactie
refoweb
De redactie ontving een gerelateerde vraag n.a.v. dit artikel:

Vraag: Wat mij eerlijk gezegd verrast is dat de predikant meerdere keren verwijst naar de traditie, als onderdeel zelfs van de leer (hij noemde daarbij de kinderdoop). Mij is altijd verteld dat de reformatoren de RKK hebben verlaten omdat de RKK Schrift én traditie nemen voor wat zij leren. De reformatoren hanteerden daarom het sola scriptura: géén traditie, alleen de Bijbel. Nu de traditie expliciet wordt genoemd in het antwoord, is mijn vraag: waarom wordt via de achterdeur weer binnen gehaald wat de reformatoren via de voordeur eruit hebben gegooid?

Antwoord: Je moet niet alles geloven wat je verteld wordt, maar net als de inwoners van Berea zelf op onderzoek gaan. Het ontstaan van de reformatie had een iets andere oorzaak dan je is aangeleerd. Een aardige samenvatting vind je hier: https://bit.ly/317RW76 . En als je je nog wat verder verdiept in de reformatie ontdek je zelfs dat er niet één sola is, maar zelfs vijf.

Met traditie is niets mis indien deze vanuit het Woord opkomt. Opmerkelijk dat Jezus tijdens Zijn omwandeling op de aarde steeds teruggrijpt op de traditie en geboden van het Oude Testament. De Farizeeën hadden daar hun eigen draai aan gegeven. Christus plaatst alles weer terug in het juiste perspectief. In die traditie staat ook het antwoord waar je naar verwijst en die traditie wensen we je ook van harte toe. Plus de vijf sola’s natuurlijk.