Herziene Statenvertaling voorgelezen

Ds. W. Arkeraats / 1 reactie

Vraag

Op zoek naar “de HSV voorgelezen” kwam ik deze website tegen. Hierbij wordt de hele Herziene Statenvertaling voorgelezen met daarnaast beschouwingen van J. Koechlin. Het eerste wat ik van die beschouwingen hoorde leek mij wel goed. Maar nu is mijn vraag aan een hervormd-gereformeerde predikant of deze beschouwingen wel goed zijn? Past dit bij onze reformatorische visie? Het beluisteren van de Bijbel, met daarbij een uitleg/beschouwing, lijkt ons een geschikte vorm voor ons gezin op één van de vier Bijbelmomenten van de dag.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Mooi dat je als gezin een “Bijbelmoment” hebt. Voor de invulling daarvan hebben we in onze tijd heel wat mogelijkheden. Zo zijn er audiobestanden in vele vormen. Dat lijkt me heel mooi voor mensen met een beperkt gezichtsvermogen. Vroeger gebruikte men een ‘Grote Letterbijbel’, maar nu kun je ook luisteren. Maar als je geen fysieke beperkingen hebt, is het natuurlijk aan te bevelen om zelf de Bijbel te lezen.

De site, die je noemt, ken ik niet. Ik heb me erin verdiept. Alleen kwam ik niet de naam van J. Koechlin tegen, wel de diverse artikelen van J. Ph. Buddingh (overleden 2012). Op het eerste gezicht is de indruk Bijbelgetrouw. In één van de artikelen lees ik dat de Bijbel heel betrouwbaar wordt geacht. Dat vallen we natuurlijk helemaal bij. Maar tegelijk weten we dat het kerkelijk leven een veelkleurig palet vertoont; er zijn behoorlijke verschillen tussen de visies op bijvoorbeeld verbond, doop en gemeente-zijn.

Waar ik in dit palet de site “Jezus Verlosser” kan plaatsen kan ik zo niet overzien. Ik kan op grond van een oppervlakkige kennisneming wel een beoordeling geven, maar dat vind ik niet correct.

Misschien heb je zelf toch wel enige vragen bij deze site, gezien je vraag. Of is deze zuiver informatief?

Graag wil ik me wel in de artikelen op de site verdiepen, maar dat heeft tijd nodig - dat begrijp je wel. Als je er nog eens op terug wilt komen, dan kun je aan de mensen van  Refoweb (vragen@refoweb.nl) gerust mijn emailadres vragen, zodat ik op een later tijdstip rechtstreeks nog eens kan reageren.

Lees ook de vervolgvraag: 'Liever publicaties uit eigen kring'

Veel vreugde gewenst als je je met elkaar verdiept in het Woord van de Heere.

Ds. W. Arkeraats

Deze overdenkingen zijn uitgegeven door Stichting Uit het Woord der Waarheid en gaat uit van de Vergadering der Gelovigen. Wat zij geloven en vinden staat in dit artikel.

1 reactie
balksplinter
In de YouVersion Bijbel App kun je de HSV niet alleen lezen, maar ook beluisteren. Hiervoor worden de opnames van de Christelijke Blindenbibliotheek gebruikt.