Drie Judassen

Ds. A.D. Fokkema / Geen reacties

Vraag

In Lukas 6:14-16 worden de namen van de twaalf apostelen genoemd. In Handelingen 1:13 wordt dit rijtje namen herhaald (min Judas Iskariot). In beide teksten wordt gesproken over Judas (Thaddeüs), de broeder van Jakobus. Dus ik ga ervan uit dat in beide teksten dezelfde Judas en Jakobus bedoeld worden.

In Matthëús 13:55 en Markus 6:3 wordt ook gesproken over Jakobus en Judas als broers. Zijn broers Judas en Jakobus uit Luk. 6:16/Hand. 1:13 dezelfde mensen als in Matth. 13:55/Markus 6:3? Of zijn dit twee verschillende broers? Welke Judas is dan de auteur van het Bijbelboek Judas, waarin staat dat hij ook een broeder van Jakobus is? Zijn er dan drie Judassen? (van Iskariot, Thaddeüs en de broer van Jezus)?

Antwoord

In Mattheüs 13:55 en Markus 6:3 lezen we van twee broers, Judas en Jakobus, die ook broers van de Heere Jezus zijn. Deze broers van Jezus zijn de auteurs van de brieven Jakobus en Judas.

In Lukas 6:14-16 en Handelingen 1:13 lezen we “Judas de broeder van Jakobus.” Het woord “broeder” is daarbij echter schuin gedrukt. Dat wil zeggen: het staat er in het Grieks niet. In het Grieks staat dus: “Judas van Jakobus.” De Statenvertaling heeft de vertaling “broeder” gekozen omdat ze deze Judas als auteur van de zendbrief ziet (zie kanttekening bij Handeling 1:13). Deze vertaling is mogelijk, maar niet logisch. In hetzelfde vers wordt bij een vergelijkbare zinsconstructie rond de persoon van Jakobus namelijk vertaald “zoon van Alfeüs.” Inderdaad is zoon van” de logische vertaling. Deze Judas is dus waarschijnlijk “de zoon van Jakobus” geweest en dus niet de auteur van het Bijbelboek Judas. Over de genoemde Jakobus, de vader van Judas, weten we verder niets.

Dus zijn dit de antwoorden op jouw slotvragen: Zijn de broers Judas en Jakobus uit Luk. 6:16/Hand. 1:13 dezelfde mensen als in Matth. 13:55/Markus 6:3? Nee, in de ene tekst gaat het over discipelen van Jezus, in de andere tekst over broers van Jezus.

Welke Judas is dan de auteur van het Bijbelboek Judas, waarin staat dat hij ook een broeder van Jakobus is? Judas, de broer van de Heere Jezus.

Zijn er dan drie Judassen? (van Iskariot, Thaddeüs en de broer van Jezus)? Ja, inderdaad drie.

Ds. A. D. Fokkema

Lees meer artikelen over:

Judas