Correctie HSV

drs. L. B. C. Boot / Geen reacties

Vraag

In de gedrukte HSV staat bij 1 Tim. 6:15-16 dit: “De zalige en alleen machtige Heere, de Koning der koningen en Heere der heren, zal HEM op Zijn tijd laten zien, Hij Die als enige onsterfelijkheid bezit [en] een ontoegankelijk licht bewoont; Hem heeft geen mens gezien en niemand kan [Hem] ook zien.” In de webversie staat er dit: “De zalige en alleen machtige Heere, de Koning der koningen en Heere der heren, zal DIE op Zijn tijd laten zien, Hij Die als enige onsterfelijkheid bezit en een ontoegankelijk licht bewoont; Hem heeft geen mens gezien en niemand kan Hem ook zien.”

Aan de ene kant kan ik mij voorstellen dat in de eerste versie Jezus Christus wordt bedoeld met Hem (alhoewel wat daarna komt dat weer lijkt te ontkrachten, "Hem heeft geen mens gezien en niemand kan Hem ook zien"), maar het is mij onduidelijk waarom er in de webversie “die” staat (met kleine letters). En waar slaat “die” dan op? Wat is die “die”?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je vraag. Dit is een van de teksten die in de correctieronde van 2017 herzien is. Vandaar dat de webversie de meest recente is en die zul je ook in de gedrukte HSV’s vanaf 2017 aantreffen. Het bleek dat juist het woordje HEM misverstand opriep. Het gaat er namelijk over Wie zal Wie laten zien. Als je de tekst leest is het God Die zal laten zien en is het lijdend voorwerp in de grondtekst vrouwelijk. Dat kan dus slaan op het gebod of de verschijning die je dus kunt lezen in vers 14. Het woordje “die” kan dus in ieder geval niet slaan op Jezus Christus, omdat het vrouwelijk is. Daarom is het woordje Hem gecorrigeerd. Hoogstwaarschijnlijk slaat hier het Griekse woordje dat hier gebruikt wordt op verschijning, zodat God het is die de verschijning van Jezus Christus zal laten zien.

Met vriendelijke groet,
Ds. L. B. C. Boot

Lees meer artikelen over:

Herziene Statenvertaling (HSV)