Duivel had macht over de dood

Ds. J.A. Mol / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over Hebreeën 2:14. Daar staat dat de duivel de macht over de dood had. Hoe moet ik dat opvatten? De duivel heeft de dood toch niet bedacht of de wereld in gebracht? Het is toch ook niet in zijn macht om mensen te doden? Of was dat eerst wel, maar na Goede Vrijdag niet meer?

Kortom, twee vragen: Wat betekent het dat de Bijbel zegt dat de duivel de macht over de dood had? En heeft hij die macht dan nu niet meer?

Antwoord

Beste vriend(in),

In Hebreeën 2 vers 14 lezen we dat Christus vlees en bloed heeft aangenomen om door de dood de duivel teniet te doen. De duivel wordt genoemd, degene “die de macht over de dood had.” Betekent dit dat de duivel gaat over de dood? En nu (na Goede Vrijdag) niet meer?

Vier opmerkingen:

-Ten eerste. De duivel is van God afgevallen. Door verleiding heeft de duivel mensen onder de macht van de dood gebracht: mensen zijn sterfelijk geworden – door eigen schuld, maar ook door verleiding door de boze. Weet je wat dit betekent? Dat de duivel, de dood en de hel recht hebben op ons zondaren. Door de zonde van de mens is de wereld in de greep van satan gevallen.

-Ten tweede. Jezus Christus sterft voor zondaren. Hij heeft de dood overwonnen. De duivel is veroordeeld aan het kruis. De duivel, de dood en de hel hebben geen recht meer op de gelovigen. Zij hebben hun recht verloren. Door de opstanding breekt Jezus ook hun macht, zodat hun rechteloosheid en machteloosheid aan het licht komen. Dat zien we op Goede Vrijdag en Pasen.

-Ten derde. Wat betekent dit over de macht van de duivel vandaag?
A. Laten we de macht van de duivel niet onderschatten. Hij is de “mensenmoordenaar van de beginne” (Joh. 8:44) en gaat rond “als een briesende leeuw, op zoek naar wie hij kan verslinden” (1 Petrus 1:5).
B. Laten we de macht van de duivel niet overschatten. Zijn macht is begrensd. Dat is altijd al zo geweest. Al doet hij alsof hij alle macht heeft. De duivel kan niet verder gaan, dan dat God hem toelaat (denk aan de verzoekingen van Job). Met Goede Vrijdag is de duivel op Golgotha definitief verslagen. Hij heeft de strijd definitief verloren. Jezus is Overwinnaar – Hij staat op uit de dood en leeft.

-Ten vierde. Onthoud dat de duivel de vorst van de duisternis is, maar hij is een verslagen vorst. Heeft hij nu geen macht meer? Nog steeds wel, maar hij is als een hond die aan de ketting ligt. Hij kan niet verder gaan dan God hem toelaat. Bedenk: Jezus Christus is gegeven alle macht, in hemel en op aarde (Matth. 28:18).

Met hartelijke groet,
Ds. J. A. Mol

Lees meer artikelen over:

duivel