Menstrueren en eetstoornis

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 19 jaar en maar heel zelden ongesteld. Ik begon te menstrueren op mijn 12e, rond mijn 15e heb ik een eetstoornis gehad (was rond mijn 16e weer over) waardoor ik een jaar niet meer ongesteld was. Nu ben ik inmiddels 19 en ben in 2006 maar drie keer ongesteld geweest. Nu ben ik alweer over tijd. Bovendien kan ik met geen mogelijkheid een tampon inbrengen. Wat is verstandig om te doen? Beginnen met de pil om regelmaat te creëren bijvoorbeeld?

Antwoord

Het heeft geen zin om met de pil te beginnen omdat dat een schijnregelmaat geeft. Je baarmoeder reageert dan immers op de hormonen uit de pil en niet meer op de hormonen uit je eigen lichaam. Het feit dat je sowieso wel hebt gemenstrueerd, betekent dat een en ander op zich goed functioneert. Vrouwen die een te laag gewicht hebben, houden altijd op met menstrueren. Dat is een soort bescherming voor het lichaam omdat vrouwen die te mager zijn niet geschikt zijn om zwanger te worden. Let dus goed op je gewicht. Als dat echt weer normaal is, zul je zien dat na kortere of langere tijd de cyclus weer normaal wordt.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

eetstoornismenstruatie