Bloedrode maan en eindtijd

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik las pas ergens dat wanneer de maan rood van kleur is dat het een teken is dat de eindtijd er aankomt. Ik snap het wel omdat het best bijzonder er uit ziet. Alleen, wanneer de maan rood is staat hij dicht bij de aarde, krijgt daardoor ander licht van de zon en daardoor kleurt de maan geel, oranje of rood. De maan draait als een ovaal rond de aarde en een paar keer per jaar is er dus een rode maan.

Dit is dus altijd vanaf het begin al geweest. Dus ook in de tijd van de Bijbel enz. Hoe kan je dan zeggen “de rode maan betekent dat de eindtijd er aan komt”, terwijl bij het begin van de aarde de maan ook al vaak rood kleurde. Toen betekende het niet dat de eindtijd er aan kwam. Dan is het in principe toch gewoon een natuurverschijnsel?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je hebt gelijk: een rode maan is een bekend natuurverschijnsel. Je noemt helaas niet waar je de stelling las en ik kan daarom niet controleren of je helemaal goed citeert. De meeste auteurs hebben het in dit verband over een “bloedrode maan”. Dit gebeurt naar aanleiding van drie Bijbelgedeelten, waarin staat dat de maan als bloed werd, of veranderd werd in bloed. Die teksten zijn: Joël 2:31, Handelingen 2:30 en Openbaring 6:12. In het verband staan bij Joël nog meer tekenen, namelijk wondertekenen aan de hemel en op de aarde: bloed en vuur en rookzuilen. Ook zal de zon veranderd worden in duisternis. Het gaat dus niet alleen om een verandering van kleur van de maan.

Petrus haalt op het Wekenfeest (Pinksteren) de profetie van Joël aan om aan te geven dat God op een bijzondere manier werkt, te vergelijken met wat Joël aankondigde. Niet alles van wat Joël gezegd heeft werd op dat moment vervuld. Het betekent dat ook de uitstorting van de Geest op alle vlees (= Israëlieten van alle leeftijden en rangen, niet alleen de discipelen) nog verwacht mag worden in de toekomst.

De tekenen van de tijden zijn niet gegeven voor een nauwkeurige berekening, maar om aan te geven dat God ingrijpt in de kosmos. Die tekenen zijn bedoeld om ons voor te bereiden en om te herkennen als het zover is. God werkt toe naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waarop gerechtigheid woont. Het nieuwe Jeruzalem heeft geen zon en maan meer nodig (Openbaring 21:23).

Prof. dr. M. J. Paul

Lees ook: 'Bloedmaan'

Lees meer artikelen over:

eindtijd